— Hele poenget med dette prosjektet er at vi skal ha fokus på alle faktorer rundt eleven som kan bidra til at han eller hun fungerer optimalt, sier Ragnhild Nilsen Topstad, rektor ved Voiebyen skole i Kristiansand.

I 2013 igangsatte Kristiansand kommune Flik-prosjektet, som står for «Forskningsbasert Læringsmiljøutvikling i Kristiansand».

Vil redusere spesialbehov

Målet med prosjektet er å forbedre læringsmiljøet på hver enkelt skole i kommunen, og også i barnehagene. En ønsket effekt er at behovet for spesialundervisning reduseres.

— Det at barn føler seg utenfor på skolen på grunn av et lite inspirerende læringsmiljø, fører til at de presterer dårligere. Noen av elevene må derfor ha spesialundervisning. Konsekvensen kan bli at forventningene til egne prestasjoner skrus ytterliggere ned, sier Øivind Jacobsen, leder for Flik-prosjektet i Kristiansand kommune.

- Ingen skal føle seg utenfor

Ifølge Jacobsen kan ikke manglende læringsevne hos skolebarn kun forklares gjennom individuelle forutsetninger eller familiebakgrunn.

— Vi har historisk sett i for stor grad lagt vekt på å reparere og kompensere for barns manglende evne til å lære, i stedet for å ta tak i selve læringsmiljøet. Mer inkluderende opplæring er nøkkelen til økt læring, fortsetter Jacobsen.

Han forteller at det blant annet er en sammenheng mellom barn som ikke får utnyttet læringspotensialet sitt og mistrivsel og mobbing på skolen.

— Vi er opptatt av å skape en inkluderende skole, der ingen føler seg utenfor. Dette er vi ikke flinke nok til i dag. Vi må øke lærernes kompetanse for å kunne undervise mangfoldet av elever, slik at færre elever rekrutteres til spesialundervisning.

- Mer positivt fokus

På skolene i Kristiansand arbeides det nå mer systematisk for å forstå utfordringene til den enkelte klassen og hver enkelte elev.

— Nå er fokuset vårt på den enkelte elev mer positivt enn det var tidligere. Vi skylder ikke bare på elevens personlige utfordringer, bakgrunn og ballast når det gjelder hvordan han eller hun presterer, forteller Ragnhild Nilsen Topstad.

Analyserer

For å skape bedre trivsel blant elevene, bruker lærerne på hennes skole ulike analyseverktøy.

— Hvis en elev har faglige eller sosiale utfordringer, analyseres først situasjonen rundt eleven, ved å hente inn informasjon. Vi snakker med eleven selv, med foreldre eller andre voksne. Etter informasjonsinnhentingen analyseres situasjon på nytt, og det settes inn tiltak. Etter hvert analyseres effektene av tiltakene, og vi ser på hvilke av dem som skal opprettholdes, forklarer rektoren.

Redusert spesialundervisning

To år etter at Flik-prosjektet ble realisert i Kristiansand, har antall elever som har behov for spesialundervisning i barne- og ungdomsskolen i Kristiansand blitt redusert fra 6,9 prosent, i skoleåret 2013/2014, til 6,7 prosent, i 2014/2015. Nå får 704 elever av totalt 10.457 elever spesialundervisning i kommunen.

— Vi skal være nøkterne med påberope oss raske effekter av satsingen. Dette er en satsing med et langsiktig perspektiv, påpeker Øivind Jacobsen.

- En rettighet elev og foreldre kan takke nei til

Elever i barne- og ungdomsskolen har rett til nødvendig spesialundervisning, men de kan takke nei til dette.

— Retten til spesialundervisning inntrer når eleven ikke har utbytte av opplæringen på skolen sin, forteller Elisabeth Attramadal, seniorrådgiver hos Fylkesmannen i Vest-Agder.

Hun sier at personalet på den aktuelle skolen i fylket hele tiden skal vurdere om en elev har utbytte av undervisningen.

— Hvis ikke kan eleven ha rett til spesialundervisning. Da må i så fall PP-tjenesten (pedagogisk-psykologisk tjeneste) gjøre en sakkyndig vurdering som grunnlag for et vedtak, sier Attramadal.

— Det å iverksette spesialundervisning krever samtykke fra foreldre og elev. De kan takke nei til dette, forklarer hun.

— Forskning viser at det å tilrettelegge læringsmiljøet til eleven har større effekt enn å ta eleven ut av timen for spesialundervisning. Men retten til spesialundervisning står fortsatt fast, sier seniorrådgiveren.

Hun understreker at poenget med spesialundervisning er å gi elever med spesielle behov muligheter til å nå realistiske opplæringsmål.