Multimediasystemet inneholder det meste. Den viser også om valgte destinasjon er oppnåelig. Hvis ikke viser den vei til nærmeste ladestasjon. Foto: Tor Mjaaland
Bra med plass i bagasjerommet som skal være på over 330 liter. Foto: Tor Mjaaland
Her åpner du bakdøren. Fingeravtrykket tilhører designeren bak Renault Zoe. Foto: Tor Mjaaland
TFT-skjermen på kontrollpanelet gir kontinuerlig avlesning av kjørestil og bilens rekkevidde, Foto: Tor Mjaaland

Etter en dag i den nye elbilen vil jeg tro at elektrikerne får en god del å gjøre fremover. For her har franskmennene tatt et langt steg når det gjelder elbiler. Ikke bare er den flott å se på og gir en kjørefølelse som du ellers finner i langt dyrere biler, men den byr også på ting som overgår mange andre elbiler. Maksimal rekkevidde ligger over konkurrentenes, og har du et moderne strømnett, det såkalte TN-nettet, hurtiglader du hjemme på to timer.

Med et «gammeldags» nett tar det 6-8 timer å få fulladet Renault Zoe. Også det helt OK. Og med en intens utbygging av hurtigladestasjoner i månedene fremover, er en tur fra Kristiansand til Oslo absolutt innen rekkevidde. Du må riktignok ta en halvtimes kaffepause underveis, men kaffepenger og mye, mye mer sparer du inn gjennom bompasseringer og lave drivstoffutgifter.

Bra med plass

Renault Zoe er bygget som elbil fra grunnen av, Og selv om nordmenn kanskje ikke er klar over det, så kan franskmennene dette med elbiler. Renault har 40 prosent av det europeiske elbilmarkedet og er hovedeier i Nissan som står bak elbil-suksessen Leaf.

Multimediasystemet inneholder det meste. Den viser også om valgte destinasjon er oppnåelig. Hvis ikke viser den vei til nærmeste ladestasjon. Foto: Tor Mjaaland

Med sine 4,08 meter er Renault Zoe ingen stor bil. Men det er ok plass til fem, og bagasjerommet på nærmere 350 liter er imponerende stort. Prismessig skal også konkurrentene se opp for Renault Zoe. Bilen kommer i to utgaver, Life eller Intens, og billigste utgave starter på rundt 200.000 kroner. Du får med 15 meter ladekabel, en såkalt wallbox hjemmelader, montering av denne og trekking av kabler. Med «easy charge»-laderen tar det fra seks til åtte timer å få fulladet batteriene. Velger du Intens-utgaven med «super charge», får du hurtiglader på hele 11 kw som lader opp til 80 prosent kapasitet på to timer.

Sikker

Renault gjør det alltid bra på sikkerhet. Det gjelder også for Zoe. I Euro Ncap ble det toppscore med fem stjerner og beste resultat for biler opp til det såkalte C-segmentet. Spesielt rundt batteriene er det gjort mye for å sikre disse under en eventuell kollisjon.

Bra med plass i bagasjerommet som skal være på over 330 liter. Foto: Tor Mjaaland

Norske elbilkunder snakker mye om rekkevidden. Maksimal kjørelengde oppgis til 210 km. Renault er realistiske og sier at avhengig av kjørestil, vei og temperatur, er realistisk rekkevidde rundt 150 kilometer. Du kan velge å kjøre med eco-knappen inne, da er den litt mindre spenstig, men kjører lengre.

Spennende detaljer

Etter angivelig å ha brukt 44 milliarder kroner på å utvikle elbiler, er det ikke overraskende at det finnes en mengde spennende detaljer i Zoe. For eksempel kan du via en gratis app styre ladingen slik at den skjer når strømmen er billigst. Zoe er utstyrt med varmepumpe og kan på noen minutter forhåndsvarmes slik at du setter deg inn i varm bil. Og på GPS-en har du hele tiden oversikt over hurtigladestasjoner du kan benytte.

Her åpner du bakdøren. Fingeravtrykket tilhører designeren bak Renault Zoe. Foto: Tor Mjaaland

En stillekjørende elbil kan overraske fotgjengere. En radar foran på bilen sender ut et lydsignal slik at også fotgjengerne må se opp for Renault Zoe når den dukker opp.Renault oppgir å ha lagt inn hele 60 nye patenter i Zoe. Det burde holde til at norske elbilkunder blir tilfredse. Og at konkurrentene kanskje skjelver litt i buksene.

Store forventninger

— Denne bilen flytter grenser for elbiler, slår Tom Gøytil, produktansvarlig for Renault hos Motor Forum i Kristiansand.

Han legger ikke skjul på at forventningene til elbilen Renault Zoe er store når den i disse dager lanseres i Norge. Hovedpresentasjonen skjedde på ærverdige Bislett Stadion i forrige uke der interessen fra norske motorjournalister ifølge Gøytil var formidabel.

TFT-skjermen på kontrollpanelet gir kontinuerlig avlesning av kjørestil og bilens rekkevidde, Foto: Tor Mjaaland

Renault-selgeren er ikke i tvil om at Zoe kommer til å plassere seg høyt på salgsstatistikkene. Den første indikasjonen fikk han allerede første dagen de hadde bilen i Kristiansand.— Faktisk skrev alle som prøvde bilen under på kjøpekontrakt, smiler Gøytil som sier han kan snakke i ukevis om bilen.

— Fordi det er så mye nytt og spennende ved denne bilen, sier han og trekker fram ladesystemet med den såkalte kameleonladeren. Det betyr at omformeren fra vekselstrøm (som vi har i nettet) til likestrøm (som alle elbiler må ha) sitter i bilen.

— Enkelt og greit trenger ikke hurtigladestasjonene kostbare omformere og kan etableres langs stamveiene for 50.000-100.000 kroner. Gøytil vet også at det er planer om etablering av en rekke hurtigladestasjoner de nærmeste månedene.

— Best på sikkerhet og rekkevidde, med hurtiglader og teknologi som bare Tesla kan måle seg med. Denne bilen må jo bli en suksess, slår en optimistisk Gøytil fast.

Kan lades overalt

Det har vært en smule forvirring rundt ladesystemet til Renault Zoe der noen har hevdet at den bare kan hjemmelades i husstander med et såkalt TN-nett.

— Det er fullstendig feil, sier Tom Gøytil.

— Med omformeren som følger med kan den lades i alle husstander. For å kunne benytte hurtigladeren, trengs TN-nettet som cirka 45 prosent av norske husstander har tilgang til.

— Og vi monterer laderen gratis hjemme hos folk der de enkelt kan lade bilen på mellom to og seks-sju timer, sier Renault-selgeren.