Reklameguru Ingebrigt Steen Jensen fikk trampeklapp etter halvannen times vekkelsestale under Setesdalkonferansen.

Norges beste dal

Fungerende ordfører i Bygland, Olav Neset, ble så inspirert at han sier følgende til Fædrelandsvennen:

Nå synes jeg vi skal si det rett ut: Setesdal skal bli Norges beste dal å bo i og besøke. Hvorfor ikke? Vi har kvaliteter til det.

— Nå synes jeg vi skal si det rett ut: Setesdal skal bli Norges beste dal å bo i og besøke. Hvorfor ikke? Vi har kvaliteter til det.

Som musikk i ørene på Steen Jensen, som snakket om de tre tingene som gjennomsyrer verdens største og mest suksessrike bedrifter. Harvard Business School har undersøkt saken.

— Det første er ideologi. Hvorfor holder vi på. Hva vil vi og hvor skal vi hen. Disney vet det. De skal gjøre folk gladere. Apple vet det: De skal forandre verden. Ikea vet det. De skal gjøre hverdagen enklere for menneskene. Vet Setesdal det? Vi pleier å stille de små spørsmålene i Norge, sa Steen-Jensen.

— De beste trives når andre lykkes, fortsatte han.

De to neste kvalitetene er å fortelle historien godt - og ha god stammekultur.

På Møre mister de sykehuset, med vilje. Det er bedre at ingen har, enn at nabobyen får.

«Då skyt me han heller«

— På Møre mister de sykehuset, med vilje. Det er bedre at ingen har, enn at nabobyen får. Jeg husker da Keiko ble syk i Skålevikfjorden. De ville flytte ham til Tustna. Vet dere hva folk sa: «Før vi gir Keiko til dei, då skyt me han heller». Hva slags kultur er det?

— Hvordan er Setesdal.? Gleder dere over at andre lykkes. Hvordan er stammekulturen? Vil folk høre til her, spurte Steen-Jensen.

Olav Neset tror folk i dalen er bedre til å dyrke suksess enn før. Valle-ordfører Tarald Myrum mener det samme. De mener Setesdal i stor grad samarbeider og at setesdøler mer og mer unner hverandre suksess. Men de mener det kan tenkes større og settes mer konkrete mål.

— Dere må tenke stort, fortelle godt og stå sammen. Det jeg sier nå stemmer på alt, bedrifter, kommuner, steder, i livet selv, sa Steen-Jensen, og fortsatte:

— Vi liker ikke store tanker i Norge. Da Telenor ble globalt, sa vi: «Kan de ikke holde seg hjemme og ta telefonen». Da Statoil ble globalt sa vi: «Å, er ikke Nordsjøen bra nok for dem lenger».

— De som virkelig lykkes, våger å stille de store spørsmålene. De sier ikke: Kom til oss fordi vi har lav renovasjonsavgift og godt bredbånd. Nei, de skaper stammekultur. Du har lyst til å bli en del av stammen.

— Se på Vif-klanen. 20.000 mennesker heier på et dårlig fotballag. Fordi de føler tilhørighet, sa Steen-Jensen.

På et tidels sekund

Reklameguruen mener setesdøler og nordmenn kan bli mye flinkere på kultur og service.

Du merker det på et tidels sekund.

— Matbutikkene er klin like. Bankene er klin like. Alt er likt. Men vet du hva du merker med en gang du går inn døra i en butikk? Om folk trives og har det greit på jobb og om du er ønsket. Du merker det på et tidels sekund. Jeg kom til Bykle Hotell i dag, ble møtt med smil. Nede i kjelleren sang en. Jeg kjente at her var greit. Andre hoteller kan jeg tenke uææææ, her er det ille. Folk kjenner det.

— Hvordan er det i Setesdal, sa han. - Hva kjenner folk når de kommer hit. Det er dere som bestemmer det. Hva slags kultur vil dere ha?