— Denne gangen håper jeg inderlig det blir bygging. Hvem vet hvor mange ganger vi i Bygland har sagt ja til veivesenets planer, for så å oppleve at veivesenet ikke vil likevel og alt må planlegges på nytt, sier ordfører Leiv Rygg.

Mange planer

Forrige uke møttes kommunen, veivesenet, fylkeskommunen og fylkesmannen. Tema var konsekvensen av at vedtatt trasé oppe i heia bak Frøysnes vil koste nesten 140 millioner kroner, over femti mer enn planlagt.

Bygland-ordfører Leiv Rygg håper ny vei ved Frøysnes kan komme i 2017, som planlagt, selv om traseen må planlegges enda ei gang. Foto: Johs. Bjørkeli

Nå vil veivesenet heller planlegge miljøprioritert gjennomgjøring i dagens trasé — rett gjennom Frøysnes. Denne løsningen ble faktisk vedtatt på nitti-tallet, men forlatt.- En kollega som nettopp ble pensjonist, fortalte at han var med å stikke ny vei gjennom Frøysnes i 1973. Vi har i alle fall jobbet i 40 år med denne parsellen, sier prosjektleder Sigurd Wiberg i veivesenet.

Han håper man nå finner en endelig løsning, og at prosjektet ikke forsinkes.

Det håper ordfører Rygg også.

— Planlagt byggestart for nye vei er 2017. Kommunestyret i Bygland skal i neste møte, i mai, si ja eller nei til ny reguleringsplan. Selv ønsker jeg å si ja. Det må gå an å få ferdig en ny plan til 2017 og unngå forsinkelser, sier han.

I alle fall ikke rally

— Det blir 40-sone da - og ikke noe påskerally ved Frøysnes i fremtiden?

— Trolig 40 og i alle fall ikke rally. I stedet kan bilistene nyte den flotte bygda og utsikten. Nå er ikke noe vedtatt, men vi i veivesenet ønsker miljøgjennomkjøring, sier Wiberg.

Samtidig legges det opp til ny vei både nord og sør for Frøysnes, mye i dagens trasé. Nord i bygda er planen skjære seg inn i terrenget for å få rettet ut veien. Der ligger kanskje Setesdals aller skarpeste sving. Området er også rasutsatt.