KRISTIANSAND: Den nye teknologien kan registrere nummerskilt, veie kjøretøyene og til og med sjekke bremsene på kjøretøy mens de er i fart. Statens vegvesen region sør håper å kunne ta i bruk teknologien så snart den er klar

— Alle disse systemene gjør det lettere å plukke ut rett kjøretøy. I dag må vi styre alle de tunge kjøretøyene inn i en pulje, og så viser det seg kanskje at ni av ti ikke har noen feil ved seg. Med slike systemer kan vi jobbe mer effektivt og ta ut flere, sier Terje Fjordbakk, senioringeniør ved Statens vegvesen region sør.

Ta flere

De har allerede tatt i bruk kameraer som registrerer nummerskilt. Ved å sjekke registreringsnummer opp mot eksisterende registre, kan man på sikt finne ut om kjøretøyene tidligere er tatt for å være i dårlig teknisk stand eller om firmaet har brutt kjøre og hviletider.

— Kontroller av tunge kjøretøy har til nå vært tidkrevende og kostbart, og vi har bare tatt en brøkdel av de som ikke følger lovverket. Derfor må vi tenke nytt og se på nye muligheter, sier Åse Michaelsen (Frp) i transportkomiteen.

Effektivisere

Ved Sintef leder Terje Moen Forskningsrådets prosjekt Nonstop, et system der både nummerskilter og vekt blir registrert på tunge kjøretøy i fart.

— De innledende testene vi har gjort, lover godt. De viser at kontrollørene sparer tid, og at utvelgelsen av kjøretøyene blir mer treffsikker, sier Moen.

Systemet er utviklet for å effektivisere kontrollene slik at kjøretøy som har betalt forsikring og veiavgift og sluppet gjennom tidligere kontroller, ikke blir vinket inn.

— Fokuset vårt har vært effektivitet og miljø, men teknologien er absolutt egnet til å luke ut de som har en så dårlig sikkerhet at de ikke kan kjøre på veiene i Norge, sier Moen.

Luke ut

Selv om teknologien begynner å bli klar, er det ikke bestemt hvordan den skal brukes. Åse Michaelsen mener regjeringen må vurdere en ordning der selskaper som har brutt reglene blir «svartelistet» i et eget register.

Disse blir så automatisk tatt inn til kontroll.

— Et firma som vet at deres kjøretøyer alltid blir stoppet, vil få problemer, mens du vil løfte de som driver ordentlig, sier Michaelsen.

Hun mener E 39 og E 18 er veier som må få slike systemer når de er klare.

— Med den belastningen vi har av tunge kjøretøy og med tanke på hvordan enkelte av dem blir lastet, er dette høyaktuelt for oss.

Sjekke bremser

Ifølge Terje Moen vil det på sikt også være aktuelt å ta i bruk termokameraer som kan avsløre dårlige bremser på biler i fart.

— De skanner et termisk avtrykk av bilen slik at du ser visuelt hvilken tilstand bremsene på bilen har. Det kan automatiseres så du slipper manuell sjekk.

Det finnes også systemer der kjøretøyet rapporterer sin egen vekt. Hvis bileier gir tillatelse til det, kan veimyndighetene når som helst følge med på om kjøretøyene er lovlig lastet.

Nye systemer

Statens vegvesens kontrollstasjoner i Agder har allerede tatt i bruk kameraer som skanner nummerskilt. I dag blir de mest brukt til å finne biler som er begjært avskiltet.

Neste steg kan bli et system der man også kan veie kjøretøy i fart, slik at man finner ut om kjøretøyene er rett lastet.

— Straks vi har mulighet til et slikt system for veiing, vil det bli kjøpt inn. Det skjer veldig mye innen dette fagfeltet hvert eneste år, og vi vet ennå ikke hvilken teknologi vi vil bruke, sier Terje Fjordbakk.

Systemet vil bli installert på den faste veiestasjonen ved Lanner i Telemark. Veivesenet ønsker også en ambulerende vekt som kan fraktes rundt.

På sikt ønsker de også å kjøpe termokameraer som vil kunne gi en indikasjon på hvor godt bremsene fungerer.