— Vi er nok opptatt av å lytte litt til næringslivet, men ikke lage unødvendige innsigelser og problemer for fremtidige bymiljøpakker, uttaler ordfører Arvid Grundekjøn (H) til Fædrelandsvennen.

Sent mandag kveld behandlet partigruppene forslaget til nye parkeringsbestemmelser, som formannskapet vil sende ut på høring i møtet onsdag.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

800 plasser?

Kommuneplanen fra 2011 sier maks én parkeringsplass per 100 kvadratmeter kontor, men rådmannen vil endre til 1,5 for de etablerte næringsklyngene i Korsvikfjorden og på Andøya.

Høyre skal ikke ha landet et tall, men Grundekjøn røper at han kan gå et stykke lenger:

— 2,0 pluss noe for miljøvennlige biler kan være noe, mener han.

Dette er det 35.000 kvadratmeter kontorbygget som er godkjent på Støodden, med kun 350 p-plasser.  Foto: DOTS AS

For de 35.000 kvadratmeterne i Støodden-planen medfører dette en økning fra 350 til 700 p-plasser, pluss plasser for elbiler. Dermed nærmer de seg fort National Oilwell Varcos (NOV) mye omtalte «ultimatum» — minimum 800 p-plasser til 1700 ansatte.

Les også:

Og dermed er også ordførerpartiet på kraftig kollisjonskurs med sin egen klimastatsråd Tine Sundtoft, som ber Kristiansand være foregangskommune på miljøvennlig transport.

— Økt arbeidsledighet

— I fremtiden vil vi le av diskusjonen vi har i dag. 35 prosent av elbilsalget skjer i Norge, parerer varaordfører Jørgen Kristiansen (KrF).

I fremtiden vil vi le av diskusjonen vi har i dag. 35 prosent av elbilsalget skjer i Norge.

Han vil avvente formannskapets behandling onsdag, men antyder at han kan støtte 1,75 eller 2,0:

— Kommuner vi sammenligner oss med har mer liberale parkeringsbestemmelser enn oss. Siste halvår er Kristiansands arbeidsledighet økt fra tre til fire prosent, vi ser at oljeprisen faller og det kan bli utfordrende fremover. I nedgangstider ser jeg ikke grunn til at vi skal ha mye strengere restriksjoner enn andre, vi må ikke skyte oss selv i foten, begrunner han.

Les også:

Partiet er splittet. Gruppeleder Grete Kvelland Skaara støtter administrasjonens forslag på 1,5, som er det samme bystyret tillot på Andøya i fjor.

— Belønningsavtalen forutsetter nullvekst i trafikken. Vi må passe på at denne og fremtidige bymiljøpakker ikke ryker, poengterer Skaara.