Det går fram av rådmannens innstilling til formannskapet som onsdag behandler høringsforslaget for firefelts vei mellom Volleberg og Døle bru.

Det er den ulykkesbelastede veien forbi Trysfjorden som er den mest prekære, og det er på strekningen Lindelia–Døle bru rådmannen ønsker en rask løsning:

— Vi ønsker å få denne strekningen fort på plass både av hensyn til fremkommelighet og sikkerhet, sier enhetsleder Glenn Oskar Austegard ved arealenheten i Søgne kommune til Fædrelandsvennen.

— Det har også store samfunnsmessige omkostninger å måtte sende trailere opp til Bjelland fordi E 39 er stengt på grunn av is- og steinras, legger han til.

Sparer tid

I Statens vegvesens planprogram som nå skal ut på høring, ligger vei både over og rundt Trysfjorden inne som alternativer. Rådmannen ber høringsinstansene vurdere å gå rett på broalternativet og se bort fra den indre traseen.

— Da kan vi starte på reguleringsplanen mellom Lindelia og Døle bro og kjøre kommunedelplan og reguleringsplan parallelt. Dermed sparer vi minst ett år på fremdriften, forklarer Austegard.

Bro over Trysfjorden er Søgne-rådmannens forslag til veiløsning. Foto: Tor Erik Schrøder

Med en slik timeplan kan både kommunedelplan og reguleringsplan vedtas i Søgne kommunestyre i juni 2015, og det åpner for muligheter til å komme på statsbudsjettet allerede i 2016.— Regjeringen har lovet sterk satsting på vei og samferdsel. Hvis det kommer mer penger, er det viktig at vi har planene klare, sier Austegard.

Ny vei fra Lindelia til Døle Bru ligger nå inne i Nasjonal Tranportplan som en del av etappen fra Lindelia til Livold i Lindesnes, som er tilgodesett med 500 millioner kroner i 2018–2023. Det er imidlertid bare en brøkdel av de 6,4 milliardene strekket antas å koste.

Samtidig er det satt av 180 millioner kroner til rassikring på den gamle veien i perioden 2017–2023. ## Bedre økonomi

"Det vil være betydelig bedre samfunnsøkonomi å bruke storparten av de pengene som er satt av til rassikring til å bygge ny vei", heter det i rådmannens innstilling. Det pekes også på at en forsert utbygging av strekningen Lindelia–Døle bru kan ha positiv påvirkning på finansieringsmulighetene på veistrekningene inn mot Kristiansand.

I planprogrammet inngår også ulike alternativer for strekningen Volleberg–Lindelia, med to indre traseer og én som løper noenlunde parallelt med dagens E 39. Her vil valg av innslagspunkter og kryss bli viktige for den langsiktige samfunnsutviklingen i Søgne.

— Jeg vil tro at løsningen som ligger nær dagens E 39, er den minst realistiske. Men denne strekningen ligger lenger ut i tid, og her har vi det ikke fullt så travelt, sier Austegard.

— Vi er veldig fornøyd hvis det nå blir en rask avgjørelse, sier Jens Tønnes Try i Try og Dahl veigruppe som i lang tid har kjempet for bro over Trysfjorden.

— Det virker også som det er vilje fra regjeringshold nå, så jeg begynner å se litt positivt på dette, sier han.

Planprogrammet skal nå legges ut på høring med frist 15. april.

- Behov for bedre utredning

— Vi er enn så lenge ikke der at vi har greid å konkludere med at bro over Trysfjorden er det faglig beste, sier planleggingsleder Jon Terje Ekeland i Statens vegvesen.

— Vi har gjort et solid silingsarbeid og redusert traséforslagene fra over 20 til tre, og det er en positiv milepæl at planprogrammet nå legges ut til offentlig ettersyn, sier han.

— Men vi har behov for bedre utredning og kvalitetssikring med hensyn til kostnader, konsekvenser og trafikkbilde ved de ulike alternativene, understreker han.

Per i dag er det ikke penger til denne delen av E 39 før i 2018. For å komme med på statsbudsjettet i 2016, må planene være klare senest juni 2015. — Prosjektering av en bro tar mellom halvannet og to år. Å lage det underlaget som må på plass, krever nok det mer tid enn vi har fram til den fristen, antar Ekeland.