Slik blir NOVs nye hovedkvarter, Sørlandets største kontorbygg med inntil 1700 ansatte på Støodden, Foto: DOTS AS

— Det er på en måte latterlig, på en annen måte tragisk og i sum veldig alvorlig det enkelte politikere, for eksempel fra Høyre, holder på med, sier Nilsen, som i byutviklingsstyret torsdag, sammen med De Grønne, vil foreslå at hele reguleringsplanen for Støodden-utbyggingen avvises.

Planen er i strid med både overordnede kommunale og regionale retningslinjer.

Venstre mener den store utbyggingen, som skal gi opp mot 2000 kontorplasser til National Oilwell Varco, ikke kan ligge på Støodden.

— Planen er i strid med både overordnede kommunale og regionale retningslinjer. Utbyggingen vil gi økt bilbruk i strid med kommunens klimamål. Dessuten er ikke tiltak på vei og infrastruktur tilstrekkelig til å gi god trafikkavvikling, sier Nilsen.

Hun mener stadig flere ser at det er feil å bygge så stort på Støodden, men samtidig innser hun at Venstre ikke vil få flertall i byutviklingsstyret.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Tre års karantene mot endring

Derfor vil Venstre bruke kreftene på å få stoppet det Nilsen kaller en uthuling av reguleringsplanen for Støodden.

Høyres Hans Otto Lund og Frp har allerede sagt at de vedtar planen med 400 p-plasser for ikke at saken skal forsinkes eller stoppes av overordnet myndigheter som fylkeskommunen. Samtidig vil de starte arbeidet for å få inn flere parkeringsplasser. NOV har ønsket 800.

— Det er dette som er så alvorlig. Vi har altså politikere som vil undergrave politiske vedtak, allerede før vedtaket er fattet. Når vi vedtar en plan, må den gjelde eller forkastes. Når vi sier noe om antall parkeringsplasser, kan vi ikke i det neste minuttet begynne å jobbe for noe annet. Hvordan skal innbyggere og høringsinstanser kunne stole på oss da. Det setter jo hele systemet i miskreditt, sier Nilsen.

Hun mener det handler om demokrati og troverdighet.

— Hvordan skal folk kunne forholde seg til det politiske system i Kristiansand hvis vi holder på sånn? Dette er faktisk veldig alvorlig, sier hun.

Derfor vil Venstre i byuviklingsstyret torsdag forsøke å få flertall for et subsidiært tilleggsforslag, som lyder:

«Vesentlig endringer av planen eller dispensasjoner i forhold til bestemmelser i planen vedrørende parkering vil ikke bli behandlet de tre første årene etter prosjektet står ferdigstilt, da planen er grundig vurdert og endelig behandlet gjennom dette vedtak.«

Dele bygget

Venstre ønsker også å vedta en formulering om at parkeringsarealet ved kontorbygget ikke skal bygges større enn det antall p-plasser reguleringsplanen hjemler.

Venstre krever også at Støodden-bygget deles i to, for å redusere den massive virkningen mot sjøsiden.

— Vi tok tidlig standpunkt mot dette gigant-bygget. Heldigvis ser flere og flere at bygget ikke bør reises. Dessverre taper vi nok den saken, men da håper vi for flertall for tilleggsforslagene. Vi må sikre troverdigheten til byutviklingsstyret og bystyret, sier Nilsen, som altså får De Grønne med seg på forslagene.

Venstre krever også et rekkefølgetiltak om at utbyggerne setter av 10 millioner kroner til eventuelle fremtidige trafikksikkerhetstiltak.