Mattilsynet utførte 623 tilsyn på spisesteder i fjor. Kun 106 slapp anmerkninger

Åtte spisesteder måtte stenge eller fikk omsetningsforbud. Klikk deg rundt i kartet over og sjekk resultatene!

Publisert: Publisert:
  • Kjetil Nygaard
Denne artikkelen er over tre år gammel

AGDER: – Det vi er mest overrasket over, er at ved andre runde med tilsyn er det mange som ikke har utbedret feilene vi påpekte ved første tilsyn. Da blir det pålegg om å rette feilen, og man får strekmunn, sier seniorinspektør Siri Stavsholt Bujordet i Mattilsynet Agder til Fædrelandsvennen.

Slik er resultatene fra tilsynene i 2016:

Smilefjes: 382 (hvorav 276 med anmerkning)

Strekmunn: 233

Surt fjes: 8

Totalt: 623 tilsyn i Aust- og Vest-Agder

Åtte hastevedtak

Dersom man får surt fjes, betyr det at Mattilsynets inspektører har gjort et hastevedtak. Da stenges spisestedet, eller det blir gitt omsetningsforbud.

– Eksempel på et forhold som kan gi omsetningsforbud er dersom det har stått ei gryte med suppe på benken, og at nedkjølingen av denne har tatt for lang tid. Da vil vi kreve at den tømmes ut. De får ikke selge den, og får surt fjes, forklarer seniorinspektøren.

Les også

Fikk sure fjes, men forbedret seg

Slipper med bagatellmessige feil

Som statistikken viser, fikk i overkant av 60 prosent av spisestedene smilefjes. Men kun 106 av dem unngikk anmerkning, eller «påpeking av plikt», som Mattilsynet kaller det.

– Det vil si at de får smilefjes, men vi påpeker bagatellmessige feil som må utbedres før neste tilsyn. Dersom det ikke er i orden da, får de strekmunn, sier Bujordet.

Seniorinspektør Siri Stavsholt Bujordet i Mattilsynet Agder er ansvarlig for smilefjesordningen på Sørlandet. Foto: Kjetil Reite

Dårlige på allergenmerking

Hun forklarer at mange av spisestedene som fikk smil, men også anmerkning, har merket allergener i maten for dårlig.

– Mye av grunnen til at vi har gitt påpeking av plikt, er manglende allergenmerking. For ikke så lenge siden ble det krav om at menyer skal merkes med allergener. Da vi kom på tilsyn i fjor var det mange som hadde jobbet med det, men ikke kommet helt i mål, slik regelverket krever. De fikk smil med anmerkning. Spisestedene som derimot ikke hadde begynt arbeidet med allergenmerking, fikk strekmunn, forteller seniorinspektøren.

Hver åttende måned skal alle spisesteder ha besøk av Mattilsynets inspektører. Resultatene skal henges opp slik at de er synlige for potensielle spisegjester før de går inn i lokalet.

– Dette er et gjentagende problem. Det er flere som ikke henger opp plakaten slik regelverket krever. Derfor jobbes det med å innføre et gebyr, men det er ikke helt klart ennå, sier Bujordet.

Positiv restauranteier

Mat & Uteliv driver en rekke spisesteder i Kristiansand, deriblant Slakter Sørensen, Christiansand Brygghus og Herlig Land. Daglig leder Roger Sande er fornøyd og mener smilefjesordningen fungerer slik den skal.

– Vi synes det var på tide at vi fikk en slik ordning. Dette holder restauranter på tå hev. Fokuset til inspektørene foradrer seg fra gang til gang. Vi har troa på dette, og samarbeidet med Mattilsynet fungerer veldig bra, skriver han i en epost til Fædrelandsvennen.

Tips eller tilbakemelding til journalisten?
Kjetil Nygaard kjetil.nygaard@fvn.no
Publisert:

Les også

  1. Sjekk smileyen på ditt favoritt-spisested

Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.
  1. Mattilsynet
  2. Agder