LYNGDAL: — Ansvaret for denne og trolig flere andre alvorlige ulykker ved Lenefjorden må plasseres der de hører hjemme. Jeg vil gå så langt som si at sjåfører som tidligere er dømt for uaktsom kjøring må få sakene sine opp for retten på nytt. En må være spåmann for å kunne forutse at veibanen i sommerhalvåret er like glatt som på is og snøføre, sier Geir Solberg.

Den frittalende trailersjåføren har gjennom årenes løp selv flere ganger fått sleng på lastebil eller henger i bakken ned til Lenefjorden. Han priser seg lykkelig over at det da ikke har kom biler imot.

— Statens vegvesen burde på et mye tidligere tidspunkt ha frest opp asfalten, senket fartsgrensen og skiltet med fare for glatt veibane, sier 53-åringen.

Les også: Veivesenet kritiseres for dårlig E 39-asfalt

Ulykkesrapport

Tre år etter dødsulykken der to trailere kolliderte med hverandre i Lenebakken slår havarikommisjonen fast at asfalten hadde mindre friksjon enn anbefalt, 40 millimeter dype hjulspor økte faren for vannplaning og veien var bratt, svingete, smal og krevende å kjøre.

Distriktsveisjef Johan Mjaaland sier han tar havarikommisjonens kritikk på alvor, men at det er andre enn han som nå har denne saken. Ønsket om at han selv takker for seg ønsker han ikke å kommentere.

Bremsefeil

Etter ulykken ble det avdekket feil på bremsene på både lastebil og hengeren som forårsaket ulykken. Havarikommisjonen er kritisk til at lastebilen hadde kjørt 70.000 kilometer siden den sist den var inne til full kontroll. Selv om sjåføren holdt en noe mindre fart enn de den gang lovlige 70 kilometer i timen, mener kommisjonen at farten var for høy sett i forhold til veiens beskaffenhet.

Ingen av bilene skal i kollisjonsøyeblikket ha kjørt fortere enn 70 kilometer i timen som den gang var fartsgrensen på steder. Fartsskriveren i lastebilen som kom østover viste imidlertid at den på strekningen Arendal – Stavanger og tilbake til ulykkesstedet i lange perioder hadde holdt mellom 80 og 100 kilometer i timen. 10-15 ganger var farten også over 100 kilometer i timen.

Etter ulykken har ledelsen i lastebilfirmaet opplyst til havarikommisjonen at førerens kjørestil ikke er et tema. Firmaet med adresse i Aust-Agder sier de kun har fokus på om godset blir levert til avtalt tid og at sjåføren har tid til å gjøre dette uten å bryte fartsgrensene.