KRISTIANSAND: Det tyske konsernet ThyssenKrupp og deres ubåtverft HDW bygger for tiden to ubåter for den israelske marinen. Nå ønsker selskapet å teste disse ubåtene i Norskerenna, med utgangspunkt i den gamle marinebasen i Marvika, som selskapet leier av Kristiansand havn. Testingen er viktig for sertifisering og godkjenning av ubåtene.

Leieavtalen overdras i disse dager til Kristiansand Næringsselskap (Knas).

NRK Brennpunkt avslørte i juni at Israel bruker ubåtene sine i den omstridte sjøblokaden av Gaza. Det gjelder de tre ubåtene som Israel har i dag, og som ble testet med utgangspunkt i Kristiansand for ti år siden. Men nå skal altså to nye ubåter være på vei, og Utenriksdepartementet må ta stilling til om det er i tråd med norsk politikk.

Bjørn Sveningsen i Utenriksdepartementet

Bekrefter

— Vi har nylig mottatt en søknad. Den ligger til behandling, og vil bli avgjort om ikke altfor lang tid, sier talsmann Bjørn Sveningsen i Utenriksdepartementet til Fædrelandsvennen.

Han bekrefter at søknaden behandles etter reglene for eksportkontroll, det vil si som en våpeneksportsak.

Kritiske

Vest-Agder Arbeiderparti vedtok i sommer en uttalelse mot testing av israelske ubåter i Kristiansand.

”Norge har vedtak på at vi ikke skal bidra til levering eller salg av krigsmateriell til land som er i krig. Denne tillatelsen som har vært gitt til testing av israelske ubåter i norsk farvann, kan etter vårt syn oppfattes som et i bidrag til salg og eksport av krigsmateriell. Arbeiderpartiet i Vest- Agder forventer at regjeringen sier nei til våpeneksport til Israel, og dermed stopper testingen av Israelske ubåter i Kristiansand” heter det i uttalelsen.

I mange år har Norge avslått eksportlisenser for våpen og forsvarsmateriell til Israel. Men under Bondevik 1-regjeringen gav utenriksminister Knut Wollebæk klarsignal til besøk av tre israelske ubåter med mannskap i Kristiansand.

ThyssenKrupp tester ubåter for en rekke kunder i Norskerenna. De fleste kundene er Nato-land.