FROLAND: — Hvorfor får vi ikke lov til å være med å slukke? Den erfarne helikopterflygeren Einar Andersen (64) i Scan Aviation på Hovden er nesten på gråten der han ser ordfører Sigmund Pedersen på TV-skjermen bønnfale myndighetene om mer helikopterhjelp til å slukke skogbrannen.

Scan Aviation på Hovden har to helikoptre som på kort varsel kunne bli satt inn i slukningsarbeidet. Han forstår ikke hvorfor ett firma skal bestemme hvem som skal bidra med å redde Froland.

— Hvorfor ikke bruke lokale helikoptre som raskt kan settes inn i en skogbrann i det distriktet de holder til? Hvis det ble en annen organisering, er det nok av helikoptre å ta av i landet. Men de må settes inn på et tidlig stadium når det brenner. Hadde det vært gjort i Froland, hadde vi ikke hatt den situasjonen vi har i dag, sier Andersen.

Firmaet Helitrans har kontrakt med Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) om den offisielle skogbrannberedskapen i Norge. Dermed må helikopteroperatører som vil bidra med å slukke skogbrann ha avtale med firmaet.

Selskapet Pegasus har spesialkunnskap på slukking av skogbranner og var i Froland for å gjødsle jorder da brannen brøt løs. Hjelpeløse ble de vitner til at brannen fikk utvikle seg i to døgn før de fikk hjelpe til i noen timer.

— Vi fulgte brannens utvikling og før vi dro hjem ble vi bedt om å jobbe utover kvelden onsdag. Da kom Helitrans dit og de sendte oss hjem, forteller daglig leder Tore Strid i firmaet.

Da Pegasus ble sendt hjem overtok et helikopter fra Helitrans operasjonen. Ifølge DSB er årsaken til at ytterligere helikoptre ikke ble satt inn at det var for få folk som jobbet med brannslukking på bakken. Helt siden onsdag har de vært klare til å returnere til brannområdene.

— Vi har 19 flygere og tre brannbøtter klar for innsats. Vi kunne vært der i løpet av en time siden alle helikoptrene har stått flygeklare i hangaren, forteller han.

På Voss har et annet firma meldt seg til disposisjon.

— Vi har kontaktet alle instanser. Hovedredningssentralen, politiet, kommunen, Helitrans og brannvesenet er alle blitt kontaktet, så de vet om oss, forteller John Ove Velure fra selskapet Fonnafly på Voss.

Han og selskapet har vært klare for å rykke ut til Froland på kort varsel hele uka, men har verken hørt noe fra DSB eller Helitrans.

— Vi har bøtter og alt vi trenger for å bidra. Alle ressursene og flere piloter er klare, sier Velure.

Ordfører Sigmund Pedersen i Froland ønsket allerede mandag støtte fra helikopter, men ble nektet hjelp. Årsaken var en mindre skogbrann på Rygge, og dermed opplevde Froland nedprioritering fra statlig hold.

— Etter å ha vært oppe i lufta tidlig i uka skjønte jeg at de 3-4 helikoptrene som var på vingene var utilstrekkelig, sier ordfører Sigmund Pedersen om den første flyturen over området onsdag.

— Da brannen brøt ut var alle ressursene opptatt, men det var en vurdering som ble gjort fortløpende. Den statlige beredskapen var da ikke ledig, sier seniorrådgiver Jan Helge Kaiser ved DSB.

Helt siden onsdag kveld har Strid vært klar til å fortsette brannslukkingen i Froland.

— Innsatsen med helikoptre har vært slik den skal være. Hadde man økt på med flere ressurser ville det ikke fungert. Det har vært gjort en vurdering og da ble det besluttet at vi skulle øke innsatsen betydelig. Til grunn ligger en faglig og operativ vurdering, sier Kaiser.