Skisser viser utbyggingen over Gartnerløkka og utover Vesterveien. Foto: Rambøll
Slik tenker planleggerne i veivesenet at Gartnerløkka skal bygges ut. Rødts Halvor Fjermeros mener det er å rasere et viktig område i Kristiansand.
Under høybroa på Vesterveien står Halvor Fjermeros og argumenterer mot utbygging av Gartnerløkka. Han mener det er byrasering å legge 66 meter vei utover Vesterveien. Foto: Kjartan Bjelland

KRISTIANSAND: — All ære til Randi Øverland i Ap som tør å si at Gud er død og stille spørsmål ved om vi skal øke bompengene. Nå må vi slutte å gjøre knefall for alt som kalles grønt, miljø eller klima, men som ikke er det, sier Fjermeros.

Skisser viser utbyggingen over Gartnerløkka og utover Vesterveien. Foto: Rambøll

— Kamuflert veibyggingHan mener dessuten at store deler av den nye bymiljøavtalen for Kristiansand er veibygging kamuflert som klimatiltak.

Aller verst mener han planene for Gartnerløkka til tre miliarder kroner er.

— Her planlegges fire felt vei med ekstra sykkelekspressvei over et av byens viktigste byområder. Det er snakk om nesten 12 dekar vei. Traseen blir 66 meter bred, sier Fjermeros.

Bredden betviles ikke av veivesenets prosjektleder Nils Ragnar Tvedt, men han sier bredde er komplisert. Den varierer på grunn av vei, ramper, sideveier, høydeforskjeller og sykkelekspressvei og murer/rabatter. Bredden er ikke lik over hele Gartnerløkka.

Fjermeros øyner håp etter at Randi Øverland i Ap og Frps Åse Michaelsen og andre stiller spørsmålstegn ved om Gartnerløkka-utbyggingen er nødvendig.

— Vi kan ikke bare øke og øke den økonomiske belastningen for fattigfolk og arbeidsfolk og øke bompengene fordi noen sier klima. Nå må vi se helheten her, sier Fjermeros

gartnerløkka00002 (2).jpg Foto: Kjartan Bjelland

Han mener Gartnerløkka må bli tomtegrunn og bygges ut i pakt med de store kontorkonseptene Rom Eiendom og NSB jobber med på jernbanestasjonen.— Vi kan skape et fantastisk senter på Gartnerløkka som blir en magnet for kollektivtrafikk og får folk til å velge buss. Det er mye bedre enn å rasere denne viktige delen av byen til fordel for biler, sier Fjermeros, som bruker harde ord om Venstre og Miljøpartiet De Grønne som støtter den nye bymiljøpakken.

Har du fått med deg disse bompengesakene?

Avviser

Venstre godtar ikke kritikken:

— Gartnerløkka er nødvendig å bygge ut for å få til en mer klimavennlig trafikkavvikling i Kristiansand sentrum. Det er et godt prosjekt, sier partiets gruppeleder i Kristiansand, Ivar Bergundhaugen.

De Grønnes Marte Rostvåg Ulltveit-Moe sier:

— Vi er ikke for Gartnerløkka. Bompenger til mer vei er ekstra skatt av de svakeste for å fremme de rike bilistene. Bompenger til buss og sykkel, som vi vil ha, er å ta vare på fremtiden og omfordele til de som har minst, sier hun.

Slik tenker planleggerne i veivesenet at Gartnerløkka skal bygges ut. Rødts Halvor Fjermeros mener det er å rasere et viktig område i Kristiansand.

Fjermeros minner om at Gartnerløkka-utbyggingen ble sagt kraftig nei til av et stort bystyreflertall i 2007.— Bystyret vedtok tunnel i 2007, mot veivesenets vilje. I denne runden tar veivesenet omkamp og forsøke å få gjennom de gigant-planene med broer og firefelts oppe i dagen som bystyret sa nei til. Tragisk, sier Fjermeros.

- Helt nødvendig

Avdelingsdirektør i Statens Vegvesen, Vest-Agder, Johan Mjaaland minner om at det var EU-krav til avkjørsler som skrinla tunneløsningen under Gartnerløkka. Mjaaland oppgir at Gartnerløkka er helt nødvendig å bygge ut av følgende fem hovedgrunner.

• Selv om persontrafikken skal stabiliseres, vil næringstrafikken øke og trafikkavviklingen inn og ut av Kvadraturen må sikres.

• Sikre fremkommelighet for kollektivtrafikk

• Skape gjennomgående ekspressvei for sykkel fra Vågsbygd til Timenes

• Samfunnssikkerhet. Få slutt på at kø av biler står i tunnelen under Baneheia hver ettermiddag

• Sikre bedre vei til sykehuset, mens man venter på ringveien. Ingen vet i dag når den kommer.

- Bakstreversk å si nei

Stortingsrepresentant Hans Fr. Grøvan (KrF) sier utbygging av Gartnerløkka er helt nødvendig.

— Jeg reagerer kraftig på utspillene fra Frps Åse Michaelsen og APs Randi Øverland. Å så tvil om Gartnerløkka nå, er ikke bra, sier Grøvan.

Han mener utbygging av Gartnerløkka er helt nødvendig for å sikre fremkommelighet for både folk og næringsliv og sikre at Kristiansand består som en attraktiv by å etablere seg i.

— Når Frps Åse Michaelsen vil redusere Gartnerløkka for å spare bompenger, er det ren populisme, og når Randi Øverland i Ap setter spørsmålstegn ved bompenger som ekstraskatt, er det bakstreversk og stikk i strid mot Aps nasjonale politikk, sier Grøvan.

— Bymiljøpakkene er en del av det store klimaforliket på Stortinget, sier Grøvan.