KRISTIANSAND: Organisasjonen er dermed på kollisjonskurs med kommunen.

— I utgangspunktet vet vi at farten øker med forkjørsvei, og da blir det vanskeligere for myke trafikanter å krysse, uttaler fylkesleder Liv Skare Falkum i Trygg Trafikk til Fædrelandsvennen.

Kommunen har vedtatt å forkjørsregulere totalt 18,5 kilometer nye veistrekninger på Gimlekollen, Slettheia, Tinnheia, Søm og Hånes. Hensikten er å forenkle trafikkbildet.

Usikkerhet

— Vi gjør dette for å forbedre fremkommeligheten for buss, men også for å få nedfelt et kjøremønster som i stor grad praktiseres i dag. Mange steder kjøres det som om det var forkjørsveier, og dette skaper en del usikkerhet, sier avdelingsleder Per Kjelsaas i ingeniørvesenet.

Kommunen mener, stikk i strid med Trygg Trafikk, at forkjørsveier gir færre ulykker. Ulykkesstatistikken for forkjørsveier i kommunen er oppløftende, men tallgrunnlaget er tynt.

  • Når man forenkler trafikkbildet kan det gi positiv effekt ved at man får større oppmerksomhet mot fotgjengere og syklister enn biler som dukker opp fra sideveiene, mener Kjelsaas.

Trygg Trafikk forlanger at kommunen er raus med fartsdempende tiltak og følger statistikken med argusøyne.

  • Myke trafikanter taper ofte i prioriteringene. Blir det en ulykkesøkning må dette være avgjørende - ikke fremkommelighet, påpeker Liv Skare Falkum.

Utrygg skolevei

Ved Slettheia skole er man heller ikke beroliget. De mener farten i Slettheiveien, som mange av barna krysser på vei til skolen, allerede er uakseptabelt høy. Til tross for at det er 40-sone.

  • Vi frykter det kan bli lettere å speede på oppover bakken når man vet det er forkjørsvei. Vi er redd trafikkfaren øker, uttaler Inger Berit Mjølund, rektor ved Slettheia skole.

Styret ved skolen har advart kommunen og i stedet bedt om fartsdempere og trafikklys.

  • Vi vet at foreldre følger barna til skolen fordi de er engstelige for å krysse Slettheiveien, sier rektor Mjølund.

Kommunen møter skolen et stykke på vei med å anlegge såkalte fartsputer i kryssene ved Løvsangerveien og Svaleveien. Også i Tretjønnveien på Gimlekollen blir det fartsputer på tre steder. Dermed mener man de kritiske punktene er sikret.

  • Jeg har forståelse for at man frykter for myke trafikanter, men målinger viser at fartsøkningen som regel er ganske beskjeden, uttaler Per Kjelsaas fra ingeniørvesenet.

Forkjørsreguleringen trer i kraft i løpet av høsten og neste år. Det skal settes opp 210 nye skilter, og veivesenet må først godkjenne kommunens vedtak.