OSLO/STAVANGER: I sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett øker regjeringen avgiften på diesel med 10 øre per liter og bensin med 5 øre per liter.
— Dette er latterlig i klimasammenheng og har ingenting med å spare miljøet å gjøre. Økningen er i seg selv for liten til å få noen effekt på CO2-utslippene, men det vil selvfølgelig gi noen flere avgiftsmillioner i statskassa. Dette er et tiltak for å øke skattene, ikke noe annet, sier miljøpolitisk talsmann Ketil Solvik-Olsen (Frp) til NTB.
Kutter CO2-rensing
Økningen er i tråd med klimaforliket som i januar ble inngått mellom regjeringspartiene, Høyre, KrF og Venstre. Men der heter det at avgiftsøkningene først skal innføres neste år.
— At de framskynder denne delen av klimaforliket handler om å hente inn ekstra penger der de kan. De framskynder det de får mer inntekter av og kutter i delene av klimaforliket som koster.
Kårstø og Mongstad
Samtidig velger regjeringen på bakgrunn av ny informasjon et kutt i bevilgningen til CO2-håndtering på Kårstø og Mongstad med til sammen 379 millioner kroner.
— Het kutter de mer i CO2-rensingen enn det Frp foreslo i fjor høst. Da ble vi kalt klimabøller. Det er fristende å sende den beskrivelsen tilbake: Hvem er de største klimabøllene nå, spør Solvik-Olsen.I sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett øker regjeringen avgiften på diesel med 10 øre per liter og bensin med 5 øre per liter.
Økningen er i tråd med klimaforliket som i januar ble inngått mellom regjeringspartiene, Høyre, KrF og Venstre. Men der heter det at avgiftsøkningene først skal innføres neste år.
Flere reaksjoner:
Haga: — En god dag for Senterpartiet
Sponheim: — Fritt for politikk
Sanner: – Fantasiløst Mer om revidert nasjonalbudsjett:
633 millioner mer til asyl— og utlendingssaker
3,5 milliarder mer til pensjoner i helsesektoren