KRISTIANSAND: Rektor Heidi Hauge Uldal ved Havlimyra skole har flere elever enn tidligere som ikke klarer å tilpasse seg skolehverdagen, og som krever ekstra oppfølging.

— Over 15 prosent av elevene våre er henvist til pp-tjenesten. De fleste får vi en sakkyndig vurdering på, sier Uldal som er leder for 210 ungdomsskolelever.

DEBATT: Rektor gjennom 17 år, Hans-Olav Rike, raser mot at unge jyplinger får overta og ødelegge skolehverdagen. Nå er det nok, mener han. Si din mening i debatten!

Dyre timer

Elever med særskilte behov – lære- og/eller atferdsvansker – får individuell oppfølgingsplan. De får enten oppfølging av lærer eller assistent utenfor klasserommet eller sammen med klassen.

Ifølge Uldal koster det skolen i snitt 17.000 kroner i året å gi én elev én spesialundervisningstime i uka.

— Vi har elever som får oppfølging 15 timer i uka, og da begynner det å koste, bemerker rektoren.

Havlimyra skole hadde i fjor et underskudd på 126.500 kroner.

Karuss skole gikk 364.000 kroner i minus i fjor.

Psykiske problemer

  • Mye av underskuddet vårt skyldes at jeg måtte hente inn ekstra ressurser – rundt en lærerstilling mer – for å hjelpe de av elevene våre som har det vanskelig, forteller rektor Randi Bruvik Dahl.

Hun ser oftere ungdomsskoleelever med psykiske problemer.

— Forferdelig mange barn lever under vanskelig oppvekstvilkår. De er enten utsatt for rus og vold i hjemmet eller vold og mobbing.

Dette skoleåret er cirka 1100 grunnskolelever henvist til pp-tjenesten. Rundt 270 av disse er såkalte fulldekningselever, det vil si at de krever ekstra tett oppfølging. Fra høsten har Karuss skole 12 slike elever.

Ressurssluk

Ve skole har i dag fire elever med atferdsvansker. Ifølge rektor Trond Harstad er disse «mannsoppdekket» fra skolestart til slutt. Han bruker én assistent per elev. Tveit-skolens underskudd var i fjor på 385.000 kroner.

— De sluker fryktelig mye ressurser som vi kunne brukt annerledes, men disse elevene hadde satt klassen helt på hodet uten oppfølging, sier Harstad.

På Fiskå skole har åtte elever plass i en egen klasse utenfor skolen, kalt Nr. 10. Denne ledes av en pedagog og en assistent. På andre siden av byen etablerte Haumyrheia skole i fjor høst en ressursgruppe bestående av representanter fra flere etater. Den kom i stand på grunn av flere tilfeller av skulking, uro, uønsket atferd og faglige utfordringer.

Bedring på Holte

Skolen med et 2008-underskudd på 963.500 kroner har ni fulldekningselever som krever ekstra ressurser.

— Mesteparten av underskuddet vårt skyldes ekstra tiltak, blant annet ekstra lærerkrefter. Arbeidet med elever som sliter og ikke finner seg til rette, krever både tid og ressurser, sier rektor Torunn Sandvand.

Holte-rektor Roy Wiken sier han har færre elever med atferdsvansker enn tidligere, men desto flere med lærevansker.

— Jeg er veldig fornøyd med læringsmiljøet nå. Det har vært greit de to-tre siste årene. Tidstyvene er ikke dominerende. Samtidig har vi henvist flere elever med lærevansker til pp-tjenesten, sier han.