— Når Fjord Line nå har bestemt seg for å seile til Hirtshals med sine to skip istedenfor til Hanstholm er bakgrunnen i hovedsak at havneforholdene sikkerhetsmessig og operativt er bedre, samtidig som det kommunikasjonsmessig blir enklere for de reisende å komme raskt til og fra større byer i Danmark, sier styreleder Peter Frølich i Fjord Line.

Dermed tar rederiet opp kampen med Superspeed fra sommeren 2009. Fjord Line dropper anløpene i Egersund og Haugesund til fordel for Stavanger. Flere ansatte blir berørt.

Fjord Line kommer i løpet av høsten til å anløpe Risavika i Stavanger istedenfor havnene i Haugesund og Egersund.

Fjord Line startet i 1993 sin Vestlandslinje mellom Bergen og Hanstholm med stopp begge veier i Egersund. Siden 2003 har Fjord Line også anløpt Haugesund.

– Beslutningen om å satse på den nye havna i Stavanger vil både kunne øke rederiets inntekter og redusere kostnadene betydelig, sier styreleder Peter Frølich i Fjord Line, som understreker at beslutningen om å droppe Haugesund og Egersund har vært vanskelig.

Han peker på at markedet er større i Stavanger, og at avgiftene for selskapet går ned ved å anløpe én havn istedenfor to.

Fjord Line har til sammen 25 årsverk i Egersund. Halvparten må bli med til Stavanger hvis de skal få beholde jobbene sine, mens Fjord Lines administrasjon deler av bookingavdelingen vil fortsatt ha tilhold i Egersund. I Haugesund betjenes Fjord Line av personer med ansettelse hos rederiets agent i byen, og dette avtaleforholdet avsluttes.