KRISTIANSAND: Analyseselskapet henviser til studier av Sveriges trängselskatt . Der fremkom det at småbarnsfamilier hadde såpass stor gevinst på kortere reisetid, at det gikk opp i opp med den økte skatten de måtte betale.

«Hvis dette blir tilfelle i Kristiansand, vil ikke småbarnsfamiliene rammes hardere enn andre,» heter det i Urbanets rapport.

Les hele rapporten på Kristiansand kommunes hjemmeside her .

Urbanet har utført markedsundersøkelser i forbindelse med rushtidsavgiften. Den viser at voksne i småbarnsfamilier kjører mer bil enn andre til jobb. 70 prosent av de som har barn under 12 år bruker omtrent kun bil til jobb.

Denne gruppen har også mindre mulighet til å endre på tidspunktene for når de reiser. Men dersom en rushtidsavgift blir innført, vil også småbarnsfamiliene ha større nytte av at reisetiden blir redusert, mener analyseselskapet.

— Kast rutetabellen

Videre viser rapporten at alternativet Urbanet anbefaler kommunens politikere å gå for, vil gi 67 millioner kroner i inntektsgevinst. Det andre alternativet (alternativ 1) vil gi 37 millioner i inntektsgevinst. Tallene er basert på prognoser for dagens reisemønstre.

Dette vil igjen si at kollektivtrafikken kan forbedres betraktelig. Det er nemlig kollektivtrafikken som vil overta de fleste som tidligere kjørte bil dersom rushtidsavgiften blir innført, mener Urbanet. Kollektivtrafikken forventes å øke med rundt 13 prosent i alternativ 1 og 37 prosent i alternativ 2. Inntektene fra rushtidsavgiften kan styrke kollektivtrafikken så godt at det ikke lenger vil være nødvendig med rutetabell i rushtiden, dersom alternativ 2 blir vedtatt. I alternativ 1 vil bussene øke frekvensen med 25 prosent. I begge alternativene vil busskortene bli billigere.

I tillegg mener analyseselskapet at 40 (alternativ 2) og 20 millioner kroner (alternativ 1) vil kunne brukes på infrastrukturtiltak som å lage kollektivfelt og gang- og sykkelveier.

Villige til å betale 7,8 kroner ekstra

Markedsundersøkelsen viser at drøye halvparten av de som kjørte bil til jobb på sist reise, kan tenke seg å betale mer i bomringen – dersom det fører til bedring på områder som kollektivfelt, reduserte takster og flere bussavganger. Av alle som ble spurt i undersøkelsen, er gjennomsnittet for hvor mye ekstra de kan tenke seg å betale ekstra i bommen fire kroner.

Bilister, syklister og bussbrukere kan tenkte seg å betale i gjennomsnitt 7,8 kroner ekstra.

Analyseselskapet tar forbehold om at det er knyttet usikkerhet til analysene deres, blant annet fordi en rushtidsavgift er noe helt nytt i Kristiansand, og at det er få andre byer som har innført rushtidsavgift i full skala.

Det er ennå ikke avgjort om en rushtidsavgift blir realisert eller ikke. Dersom det blir avgift, er det disse to alternativene fra Urbanet politikerne kan velge mellom:

Alternativ 1: Den nye Samferdselspakken - uten rabatter i rushet

Samferdselspakkens abonnementsrabatter fjernes i rushtiden på morgenen mellom kl 6.30 og 09.00. Den totale avgiften per passering i rushtiden blir 20 kroner i alternativ 1, uavhengig om man har rabattavtale eller ikke. Ellers på døgnet gjelder Samferdselspakkens rabattordning med mellom 30 og 50 prosent rabatt, avhengig av type abonnement.

Dette alternativet vil gi seks prosents redusering av biltrafikken ved bomstedene.

Alternativ 2: Rushtidsavgift i morgenrushet (anbefalt av Urbanet)

I tillegg til at Samferdselspakkens rabatter fjernes i morgenrushet, som i alternativ 1, legges det på ytterligere 10 kroner for alle trafikanter i rushtidsperioden, fra kl 06.30 til 09.00. Ellers på døgnet gjelder de samme satsene som innføres i bompengeordningen med Samferdselspakken.

Dette alternativet vil gi 12 prosents redusering av biltrafikken ved bomstedene.

I begge alternativene gjelder følgende:

  • Kun innkreving av rushtidsavgift på morgenen.

  • Avgiften gjelder fra kl 06.30 til 09.00. - Betalingstak for antall passeringer per time og per måned (50 passeringer i alternativ 1 og 1000 kroner i alternativ 2).