VEST-AGDER: — Vi er på vei mot å bedre vår behandling av dem som er i vårt system, sier Blørstad.

Hun har store forhåpninger til et nytt telefonsystem som skal på plass i år. Når folk ringer Nav i dag, kan man komme i en lang kø, for så å komme fram til en ansatt som ikke kan svare på deres sak.

— Med det nye telefonsystemet skal langt flere kompetente saksbehandlere svare. Målet er at folk skal få svar på sine spørsmål i 80 prosent av tilfellene der og da. I de sakene der vi ikke kan svare konkret på det folk ønsker å vite, skal saksbehandleren undersøke videre for så å komme tilbake til vedkommende med svar, sier Blørstad.

Etter omorganiseringen har vært svært mye kritikk av Nav. Blørstad minner om at Nav ikke er ferdig etablert ennå. I Vest-Agder er det fortsatt fem kommuner som ikke har fått sitt kontor oppe å stå, dette arbeidet blir først ferdig neste år.

— Derfor er det situasjonen krevende for de ansatte som skal takle en reform som fortsatt er i gang, og samtidig ta seg av en stor saksmengde, sier Blørstad.

Hun sier hun er kraftig imponert over de ansatte som står på for å få unna sakene på en forsvarlig måte. – Jeg tror det store flertall som har med oss å gjøre er fornøyde med saksbehandlingen de får hos Nav. Men jeg bagatelliserer overhodet ikke at det finnes de som er misfornøyde. Vi jobber kontinuerlig for å bedre kundemottaket, sier Blørstad.

Nav-direktøren har et råd til dem som føler de møter veggen på et Nav-kontor: – Be om å få snakke med lederen av avdelingen. Denne skal se på saken din, kunne vurdere behandlingen av den og gi konkrete råd om hva du skal gjøre videre, sier Blørstad.