De kaller det for en facelift i bransjen når biler er blitt pyntet på uten at modellen er ny fra topp til tå. Også Suzuki har valgt å kalle det en facelift når de presenterer nye S-Cross suv, med andre ord er mye beholdt fra forrige modell.

Fronten har fått den største endringen. Den er høyere og barskere, vil kanskje noen si. Foto: Tor Mjaaland

Men sjelden har ordet facelift passet bedre enn denne gang. For største endring er faktisk i «fjeset», nemlig i fronten som er ny, tøffere og gjør at bilen virker større og mer aggressiv enn forgjengeren. I tillegg har den fått noen ekstra millimeter i høyden, og ikke minst viktig sitter en ny og sterkere bensinmotor under panseret. Så her er det snakk om en «facelift» godt ut over det vanlige.

Livlig krabat

Litt om motoren først. 140 turbohester på den ikke alt for store og tunge bilen gjør at du har det du trenger av kraft og fraspark. Ikke minst om du velger å kjøre i sportmodus, for da blir S-Cross-en en livlig krabat. Og et forbruk på litt i overkant av halvliteren på langkjøring må sies å være mer enn godkjent på en såpass stor bensinmotor.

Gjennom det store panorama glasstaket har du god kontakt med naturen. Foto: Tor Mjaaland

S-Cross suv skal presenteres på bilutstillingen i Paris 1. oktober. Men har altså fått førpremiere i Norge med mulighet for prøvekjøring. Bilen plasserer seg i segmentet for små/halvstore suv-er, og her er det mange som slåss om beinet. Men salget innen denne klassen har økt jevnt og trutt i Europa de siste årene, også i Norge.

Og med nytt og forbedret firehjulstrekk, noe Suzuki har vært eksponent for i 40 år, og med en absolutt godkjent pris, vil nok også norske bilkjøpere ta en ekstra titt på denne.

Mye utstyr

Trenden for tiden er at også «billigbilene» fylles opp med mye utstyr. Så også på S-Cross suv der du mot et tillegg på 25.000 kroner får utstyr bilselgeren verdsetter til 89.000 kroner. Da får du en S-Cross suv med manuelt gir til 358.800 kroner med navigasjon, ryggekamera, stort panorama glasstak, adaptiv cruisekontroll, «bremsehjelp», skinnseter, parkeringssensorer, led kjørelys og fjernlys. For å nevne det viktigste.

Bagasjerom på 440 liter er bra i denne klassen. Foto: Tor Mjaaland

Skal du ha automatgir, og det velger nok de fleste, er prisen 373.000 kroner. Den seks trinns automatgirkassen fungerer behagelig sømløst. Her har ikke Suzuki noe å skamme seg over, også sammenliknet med dyrere konkurrenter.

Fire kjøremodus

Mange nordmenn har kjøpt Suzuki for å få firehjulsdrift til en billig penge. Suzuki kaller systemet «allgrip», og du har fire alternativer å velge mellom. Mesteparten av kjøringen skjer nok i auto-modus der forhjulene stort sett gjør jobben for å få deg fram, alternativt kan du velge «sport», «snow» eller «lock». Vi nevnte innledningsvis at bilen er spesielt morsom i sportsmodus. Kanskje ikke utpreget myk og behagelig, men fyrrig og svært direkte på styringen. Er det vinterglatt kjører du i «snow-modus» der firehjulsdriften trer mer aktivt inn og stabilitetskontrollsystemene er mer på.

S-Cross suv har Suzukis kjente 4x4-system allgripsom kommer i ny utgave på denne modellen. Foto: Tor Mjaaland

Og skal du opp den siste bratte bakken i dyp snø til hytta, setter du firehjulsdriften i lock og burde komme trygt opp. Dette alternativet kan kun brukes i hastighet opp til 50 km/t.

Morsom

S-Cross suv er ingen storbil, og plassen i baksetene passer nok bedre for to enn for tre godt voksne. Med 440 liter i et bagasjerom som er lett tilgjengelig for inn— og utlasting, er likevel bilen et ok alternativ for familien som skal på tur.

S-Cross er ingen luksusbil, men gir en morsom og kjøreopplevelse i en bil som der du burde være sikker på å komme frem uansett vei- og føreforhold. Og uten at lommebok eller bankkonto er gått helt tom.