NETTVETT: De fleste stasjonsvogner har kroker for å feste sikkerhetsnett over bagasjen. Trafikklærer Roy Tjøm ber også bilistene bruke nettet som er montert rett bak baksetepassasjerene. Foto: Roar Greipsland
FYLL OPP: Full bensintank for å hindre kondens, og full tank med spylevæske. Det er langt fra hyggelig å stå tom for spylevæske sent på kvelden, med stengt bensinstasjon som nærmeste "nabo". Foto: Roar Greipsland
PÅ TAMPEN: Mange slurver med dekkene på tampen av sesongen. Alle dekk har en sliteindikator, og når den er borte er også dekkene for dårlige for vinterføret. Foto: Roar Greipsland

LINDESNES: — Det slurves en del med sikring av løse gjenstander. Brusflaska kan være dødelig hvis den ligger løs i bilen dersom du får en bråstopp, advarer Roy Tjøm ved Golins Trafikkskole. Han viser til at 20 prosent av alle passasjerskader ved kollisjon skjer på grunn av løse gjenstander i kupeen.

— Unge bilførere lærer om dette i kjøreundervisningen. Jeg tror de "godt voksne" bilførerne slurver mere med dette, sier Tjøm.

Her er Tjøms sjekkliste bør påskeferien:

Pakk alle lette ting i takboksen. Ski, dyner, soveposer er fint å ha i takboksen.

— Er du i tvil om vekta, så sjekk vognkortet. Der står det oppført maks taklast. Laster du for tungt endres kjøreegenskapene, noe som gir ustabil bil og utgjør stor fare i svinger eller ved nedbremsing, forklarer Tjøm.

Alle tunge gjenstander må settes i kofferten, og sørg for at de står stødig. Bruk sikkerhetsnett over bagasjen, og sikkerhetsnett bak ryggen på baksetepassasjerene.

Sjekk batteriet for irr. Sørg for at det har full kapasitet og ikke er for gammelt. På fjellet er det kaldt, og god kapasitet kreves for å få start på bilen.

Lufttrykket i dekkene må være riktig. En tungt lastet bil krever mere luft. Kjører du med for lite luft, blir kjøreegenskapene dårligere.

Sjekk mønsterdybden

— Nå på slutten av sesongen tenker mange bilførere at de skal slite ut siste rest av dekkene. Alle dekk har en slitasjeindikator, en gummitapp som sitter mellom mønsteret. Når denne er slitt bort er det tid for å bytte dekk, forklarer Tjøm.

Sørg for å ha full tank. Ved kolonnekjøring, kø i flere timer osv. er det viktig å ha nok drivstoff til å holde bilen varm. Spylevæsketanken bør også fylles opp. Det er direkte trafikkfarlig å gå tom, og derfor er det lurt å ha med seg ei ekstra kanne bak i kofferten.

Ta med varme klær

— I tillegg til litt ekstra klær, ta med deg litt mat og drikke. Vi har sett flere eksempler på timelange trafikkstanser i snøværet. Da kan det være smart med litt ekstra å bite i.

Husk også å følge med i speilene, slik at du tidlig oppdager utrykningsbiler som kommer med blålys. Spiller du veldig høy musikk, hører du heller ikke utrykningsbilene så lett.

Parker med fornuft på påskefjellet

— Enkelte steder er det lange køer av parkerte biler. Ofte skaper det vanskelige situasjoner for brøytebiler og redningspersonell.

— Hva syndes det mest mot?

— Jeg tror det er lasting av bilen. En familie på fire- fem trenger mye når de skal til fjells, og da blir det fort en del kilo. Ofte for mange i forhold til det bilen kan belastes, sier kjørelæreren.

Tilpass farten

Utforkjøringer som følge av forbikjøring, er gjengangeren i påsketrafikken.

Tilpass farten etter forholdene, hold køen og bruk hodet, er Statens vegvesens oppfordringertil påsketrafikantene. I 2012 mistet fem mennesker livet i påsketrafikken.

— Mange har det uforståelig travelt. Det er faktisk bedre å komme litt senere fram enn ikke i det hele tatt, minner vegdirektør Terje Moe Gustavsen. I tillegg til de drepte var det 17 hardt skadede og 153 lettere skadede etter utfarten i fjor.

Oppfordringene fra Statens vegvesen før utfarten:

Sjekk vær- og føremeldinger. Planlegg turen!

Kjør etter forholdene og hold fartsgrensen. Hold køen!

Bruk sikkerhetsbelte.

Stopp og sov hvis du blir trøtt.