– Vi pålegger tilbakekalling, sier en talsmann for de tyske transportmyndighetene KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) til avisen Bild.

Avisen har tidligere skrevet at transportmyndighetene har avvist et forslag fra VW om at eiere av berørte dieselbiler frivillig kan oppsøke verksted for å få reparert motorene.

I forrige måned innrømmet Europas største bilprodusent at selskapet har utstyrt dieselbiler med programvare som viser lavere utslipp enn det bilene egentlig har. Saken ble avslørt av amerikanske myndigheter.

På verdensbasis er det snakk om rundt 11 millioner berørte kjøretøy fra VW.

Dette er Volkswagen-skandalen:

  • 18. september ble det kjent at det amerikanske miljødirektoratet EPA har fastslått at Volkswagen har installert programvare i sine dieselbiler som viser feilaktig lave utslipp av helseskadelige stoffer når kjøretøyene testes.

  • 22. september opplyste Volkswagen at 11 millioner biler som er solgt verden over, har programvare som pynter på utslippsdata. To dager etter trakk Martin Winterkorn seg som konsernsjef. Han etterforskes nå for bedrageri.

  • Av de 11 millioner dieselbiler er 5 millioner VW-biler, 2,1 millioner Audi-biler, 1,2 millioner Skoda-biler og 1,8 millioner varebiler.

  • Miljømyndighetene i USA har varslet en bot på opptil 150 milliarder kroner for jukset, mer enn Volkswagens samlede driftsoverskudd i fjor.

  • Økokrim skal avklare om noe straffbart har skjedd i Norge og om bedrageriet har hatt noen betydning for importerte biler.

  • Volkswagen opplyste onsdag at 147.139 biler i Norge er berørt av utslippsjukset: 77.580 fra Volkswagen, 27.649 fra Audi, 19.947 fra Skoda og 21.963 fra Volkswagen Nyttekjøretøy.