Leder av Pensjonistpartiet i Vest-Agder, Ole Odd Berge. ønsker at det innføres obligatorisk teorikurs for eldre bilister. Foto: Tor Mjaaland

Dette mener sentrale medlemmer i Trafikksikkerhetsutvalget i Vest-Agder er aktuelle tiltak for å gjøre hverdagen tryggere for eldre bilister og for trafikantene disse møter på gater og veier. Og de får støtte fra lederen av Pensjonistpartiet i Vest-Agder, Ole Odd Berge.

Statistikken viser at eldre bilister er overrepresentert i en del ulykker, samtidig som antall bilister over 75 år er i kraftig økning. Dette sammen med et langt mer komplisert kjøremønster i dag enn det var for noen tiår siden, gjør at leder for Trafikksikkerhetsutvalget, Kåre Glomsaker, UP-sjef Øystein Øystein Krogstad, sekretær for utvalget Egil Strømme og samferdselssjef Vidar Ose ønsker å ta tak i problematikken «eldre bilister». De er alle medlemmer av fylkets Trafikksikkerhetsutvalg og mener at dagens ordning med helsekontroll hos fastlegen ikke er tilfredsstillende.

Ikke frivillig

— Det bør være en annen lege enn fastlegen som foretar undersøkelsen, sier Kåre Glomsaker og peker på de tette båndene mellom lege og ofte mangeårig pasient hos legen. - Og vi vet jo av erfaring at svært få eldre bilister gir fra seg førerkortet frivillig, legger han til.

Kjører du bare en gang i uka til butikken, så går dette ut over kjøreferdighetene

UP-leder Øystein Krogstad

De peker alle på at kjøremønsteret eldre bilister møter i dag er langt mer komplisert enn det var da de «tok lappen» for kanskje 50-60 år siden og nevner rundkjøringer, motorveier og kompliserte kryss som eksempler på det.

For enkelt

— Det er rett og slett litt for enkelt å fornye sertifikatet i dag, sier Egil Strømme og får støtte av de andre i forslaget om enklere tilgang til å kreve ny kjøreprøve. - En teoretisk prøve bør være obligatorisk, og i mange flere tilfeller enn i dag bør det kreves en ny kjøreprøve, sier han og tror at en uavhengig lege enklere kan vise pasienten videre til en kjøreprøve enn fastlegen ofte kan.

Et slikt oppfriskingskurs bør alle ha

Leder av Trafikksikkerhetsutvalget Kåre Gomsaker

Både Krogstad og de andre i Trafikksikkerhetsutvalget oppfordrer eldre bilister til å kjøre mest mulig på forskjellige steder.

Ikke stigmatisere

— Kjører du bare en gang i uka fra hjemmet og til butikken, så går dette ut over kjøreferdighetene, sier Krogstad som medgir at han litt for ofte har sett eldre bilister med en lang hale av biler bak seg. - Jeg sier til dem at selvsagt får de lov til å kjøre ti kilometer under lovlig fartsgrense, men da må de være påpasselige med å slippe andre trafikkanter forbi seg, sier han og understreker sterkt at de ikke er ute etter å stigmatisere eldre bilister. - Mange av dem kjører veldig bra, og er forsiktige i trafikken, sier han.

Kurstilbudet

De er alle sterke talsmenn for at flest mulig bilister bør gjennomgå Statens Vegvesen sitt kurstilbud «Bilfører 65+». - Et slikt oppfriskingskurs bør alle ha, sier Glomsaker og synes kurset er en glimrende bursdags- eller julepresang fra for eksempel barn til foreldre som har passert 65 år. - Åtte timers kurset er i tillegg gratis, så det burde være en enkel sak, legger han til.

— Kurset, som tar for seg temaer som vikeplikt, rundkjøringer, lyskryss, motorvegkjøring, lysbruk og forbikjøring burde være obligatorisk, er de enige om. Selv om alle fire ikke er så veldig mange årene fra å kunne melde seg på et slikt kurs. Frivillig, eller kanskje som et resultat av en julegave fra kone eller unger.

Leder av Pensjonistpartiet i Vest-Agder, Ole Odd Berge. ønsker at det innføres obligatorisk teorikurs for eldre bilister. Foto: Tor Mjaaland

Støtter

Lederen av Pensjonistpartiet i Vest-Agder, Ole Odd Berge, støtter utspillet fra Trafikksikkerhetsutvalget om å øke kravene for at eldre bilister skal få beholde førerkortet.

Etter min mening bør en annen lege som ikke kjenner pasienten foreta helseundersøkelsen

Leder Pensjonistpartiet Ole Odd Berge

Berge har også mangeårig bakgrunn både som leder og tillitsvalgt fra Norges Automobilforbund og forteller at det fra høsten av settes i gang nye kurs for eldre bilister i regi av NAF i samarbeid med autoriserte kjørelærere.

— Etter kurs og ny teoriprøve, vil man lettere kunne avgjøre hvem som bør gjennom en ny praktisk kjøreprøve, sier han.

Berge viser til at mange eldre bilister sier at de sliter i rundkjøringer, i kompliserte kryss og på motorveier. Og når det gjelder fastlegen som «dommer» om førerkortet skal beholdes, sier han:

— Etter min mening bør nok en annen lege som ikke kjenner pasienten foreta helseundersøkelsen. Det er ofte svært vanskelig for fastlegen å fortelle pasienten at han eller hun ikke får beholde førerkortet.

Alderdom

Nesten 1,4 millioner nordmenn sier de kjenner folk som ikke burde hatt førerkort og høy alder og sykdom er to av årsakene som oppgis når de spurte mener at folk de kjenner ikke burde hatt førerkort.

Det viser en fersk undersøkelse fra Ipsos MMI gjort på oppdrag fra Trygg Trafikk og presentert på Trygg Trafikks hjemmeside denne uka..

— Dette er høye tall som myndighetene må ta på alvor, sier direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk.

1,4 millioner nordmenn utgjør 34 prosent av den voksne befolkningen. De oppgir følgende grunner til at slekt, venner, naboer, kolleger eller andre bekjente ikke burde hatt lappen:

58 prosent sier at det skyldes alderdom. 30 prosent oppgir fysisk eller psykisk sykdom, 22 prosent nevner rusmisbruk som bakgrunn, mens 10 prosent svarer medisinbruk.

De fleste ser for seg en alderdom som sjåfør: 22 prosent sier de regner med å være bilister til de er minst 85 år eller eldre. 36 prosent regner med å parkere for godt i alderen 80-84 år, mens 32 prosent tror de vil slutte å kjøre en gang i aldersspennet 70 til 79 år.