AGDER: – Vi ser at det dessverre er mange som blir tatt for å kjøre altfor fort, sier Karin Walin, distriktsleder for Utrykningspolitiet i Agder og Sør-Øst politidistrikt.

Kontrolluka er et europeisk trafikkpolitisamarbeid (ROADPOL). UP vil samarbeide med politidistrikt over hele Norge og europeiske kollegaer denne uka, der fokuset vil være på fart.

Det å kjøre over fartsgrensa, og/eller holde for høy fart etter forholdene, er én av hovedårsakene til dødsulykker i trafikken.

Tall fra UP viser at det var 1343 fartsovertredelser i januar og februar i Agder. 37 førerkort ble beslaglagt på grunn av fart (se faktaboks).

– I tillegg kommer tallene fra politidistriktene, sier Walin.

UP kommer til å være ute med fullt mannskap på veiene hele denne uka.

– Selv om vi har mest fokus på fart, er det ikke sånn at vi ikke bruker tid på noe annet. Alle vi stopper skal vi rusteste, sier Walin.

– Kjør etter forholdene

Distriktslederen ønsker ikke å si akkurat hvilke strekninger som vil bli prioritert, eller hvor mange fra UP som er ute.

– De store veiene er vårt hovedområde, og vi tar også de mindre veiene innimellom, sier Walin, som har følgende budskap til bilistene:

– Det å la være å kjøre for fort, må gjøres på grunn av trafikksikkerhet, ikke fordi vi står på veien. Det er store forskjeller på noen kilometer økning i fart.

Målet for denne uka, er færrest mulig fartsovertredelser.

– Vi henstiller folk om å kjøre etter forholdene og etter fartsgrensene, sier Walin.

Ruskjøring

Tallene fra UP viser også at det ble tatt 74 ruspåvirkede førere i Agder i årets to første måneder.

– Er det skremmende?

– Ja, rusførere har ingenting i trafikken å gjøre, sier Walin.

Her er det også store mørketall.

– Undersøkelser viser at det kjøres 140.000 turer i trafikken av ruspåvirkede personer hver eneste dag, sier Walin.

Hun skulle gjerne hatt enda flere folk ute, slik at de kunne kontrollert enda flere strekninger og steder.

– Her må det en holdningsendring til, for det er helt umulig at vi skal få tak i alle dem. Vi må fortelle folk hvor farlig og alvorlig det er, sier Walin.