Daglig leder og Opel-ansvarlig hos Motor Forum i Kristiansand reiste til bilmessen for å oppleve den nye elektriske bilen Ampera-e som neste vår blir klar for det norske markedet. På åpningsdagen fikk de vite at oppgitt rekkevidde på bilen er utrolige 50 mil.

Vi synes jo bilen har stjålet showet her i Paris

Anne Merete Bruheim og Sven Arild Arnesen, Motor Forum Kristiansand

— Stemningen her i Opel-gjengen er jo helt ekstatisk, sier Sven Arild Arnesen når vi treffer ham og «sjefen hans», Anne Merete Bruheim på Opel-standen.

Den stilige elbilen fra Opel måtte selvsagt også undersøkes nedenfra der den store batteripakken ligger plassert i Ampera-e. Foto: Tor Mjaaland

De smiler bredt og forteller om tekstmeldinger som tikker inn hjemmefra. Og det er hyggelige beskjeder, nemlig meldinger om salgskontrakter som inngås. Før folk har sett bilen og vet om prisen.

Bilen kan jo rett og slett bli bil nummer en i familien

Sven Arild Arnesen, Opel-selger

— Og bilen er jo en herlig blanding av lekker estetikk og rekkevidde og med overraskende mye plass til folk og bagasje. Dette kan jo bli bil nummer en for mange, mener Bruheim.

Et nytt Opel-liv

Som sagt, de har hatt noen heller tunge år Opel-selgerne i Norge, selv om de kan melde om pen økning både i fjor og i år. Fra en markedsandel på 1980-tallet på godt over 10 prosent har denne blitt redusert til litt over to prosent i fjor. Men de visste nok hva de gjorde hos Opel-importøren da de inviterte 87 Opel-selgere til Paris for å vise frem Ampera-e, søsterbilen til amerikanske Chevrolet Bolt.

Slik ser dashbordet ut i Opel Ampera-e. Ikke mange unødvendige knotter og knaster her. Foto: Tor Mjaaland

For da de fikk se bilen og høre om batteripakke på størrelse med Tesla, oppgitt rekkevidde på rundt 50 mil og hurtiglading på en halvtime som gir tur på 15 mil, var det som de fikk et nytt Opel-liv, nesten.

Aldri opplevd maken

— Vi synes jo at bilen har stjålet showet her i Paris, sier de to lavmælt, men ubeskjedent og mener at en bil som de er sikker på treffer blink i det norske elbilmarkedet, også vil løfte Opel som merkevare. - For vi har jo så mange biler som burde selge godt, sier Arnesen og minner blant annet om nye Astra som har fått svært gode tilbakemeldinger etter at den ble presentert for ett år siden.

Bakseteplassen imponerende god i den nye elbilen fra Opel. Foto: Mjaaland, Tor

Men denne gang var det elbilen Ampera-e det dreide seg om. Og Anne Merete Bruheim med 14 års fartstid i bilbransjen, og eneste kvinnelige bilforhandler i Kristiansand, slår fast at hun aldri har opplevd maken til reaksjoner på en ny bil. Hun og kollega Arnesen melder om telefoner, tekstmeldinger og mailer fra folk som vil bestille eller vite mer om elbilen.

Oppmerksomhet

Ampera-e skal i første omgang produseres i Detroit i USA. Bilen er en femseter i Golf-klassen med bagasjerom på 381 liter. I messehall 5 var den i fint selskap med blant annet det siste fra Mercedes og «luksusmerket» fra Nissan, Infinity, som ennå ikke importeres til Norge. Men da vi besøkte messehallen var det faktisk Opel Ampera-e som fikk mest oppmerksomhet.

Enkelte krøp til og med inn under bilen for å titte på den store batteripakken som ligger godt plassert der. Ampera-e, eller Bolt om man vil, er nemlig bygget som elbil helt fra bunnen av og bærer preg av det. Dermed er det blitt bra med plass i bilen på tross av beskjedne ytre mål.

— Denne bilen kan jo rett og slett bli bil nummer en for mange, mener Opel-selger Arnesen. For selv om rekkevidden på vinteren nok blir en del under de oppgitte 50 milene, mener han at nå kan folk glemme rekkeviddeangst og nyte billige og miljøvennlige kjøreturer.

-De første bilene kommer til Norge tidlig neste sommer, sier PR-sjef i Opel Norge, Stein Pettersen. Foto: Tor Mjaaland

Og prisen på bilen med 204 hk og mye spenstig teknologi? Hemmelig noen dager til, men tipset går i retning av rundt 330.000 kroner.

— Glem rekkeviddeangsten

Men kan nye Opel Ampera-e virkelig tilbakelegge 50 mil på en lading?

Som for alle elbiler vil det selvsagt være forskjeller i rekkevidde avhengig av vær- og kjøreforhold. Også når det gjelder målemetoder for rekkevidde er det forskjeller ute og går. Etter den europeiske standarden NEDC har bilen en rekkevidde på over 50 mil. At den er rausere enn andre standarder, er kjent.

— Uansett om du kan kjøre 40 eller 50 mil med denne bilen, så holder det for de fleste til hytta eller på andre langturer, og du trenger ikke tenke rekkevidde, sier Stein Pettersen, PR-sjef i Opel Norge når vi møter ham på Opel-standen i Paris.

Han forteller om en kjappis med 0- 50 km/t på 3,2 sekunder og kaller Ampera-e for en blanding av sportsbil og elbil. Pris på bilen kan han ennå ikke gå ut med men protesterer ikke heftig når vi antyder rundt 330.000 kroner.

Tidlig på sommeren kommer bilene til Europa. - Og da er elbillandet Norge prioritert, sier Pettersen.

«Ladet med ideer«

Opel Ampera-e er ladet med nye ideer, hevder Opel. Og det innebærer blant annet 360-graders kamera som reduserer blindsonene, automatisk nødbrems som registrerer fotgjengere, varme i ratt og seter og sømløs tilkopling fra smarttelefoner til bilens infotainment. Med en egen «Opel-app» kan du bruke telefonen som fjernkontroll til bilen, finne ut hvor du parkerte bilen og finne nærmeste ladestasjoner. Med et dreiemoment på 360 Nm og 0- 100 km/t på 7,3 sekunder, burde det være nok av kraft og hurtighet for de fleste i bilen.