Nye Tesla S med firehjulsdrift er nemlig også utstyrt med autopilot. Omtrent som du finner i lufta der flyverne overlater til autopiloten å finne fram mens de selv overvåker at alt går etter planen.

I nyeste utgave av Tesla S, med opp til 700 hestekrefter og to motorer, er det også kameraer, radarer og 12 sensorer som uansett hastighet overvåker et område rundt hele bilen på opp mot nesten fem meter. I tillegg sørger adaptiv cruisekontroll for å holde riktig avstand til bilen foran. Som du selvsagt ser på skjermen foran deg og som blir større og større jo nærmere du kommer den.

Det nye systemet benytter kameraer, radarer og ulike sensorer til å overvåke all trafikk rundt bilen. Foto: Tesla

Nærmere playstation-følelsen går det neppe å oppleve i noen bil.

Gisper

— Jeg tenker at mine eventuelle barnebarn gisper når de om 20 år kanskje hører at vi kjørte selv, styrte og snittet hverandre med en avstand på en meter eller to i 80-90 kilometer i timen, sier Jesper Krumm, eier av sin andre Tesla S, og altså utstyrt med autopilot. Bilen altså! 90D-utgaven til Krumm har forøvrig «bare» 422 hestekrefter!

Målet er at autopiloten skal forhindre trafikkulykker. Foto: Tesla

Mens Krumm sitter avslappet med hendene i fanget klar til å overta rattet om det er nødvendig. Men bilen styrer behagelig og mykt langs E 39 og skifter lydig fil mellom Rosseland og Tangvall når Krumm setter på blinklyset.

Klar beskjed

Og dersom føreren ikke med jevne mellomrom har hendene på rattet, får han klar melding om at det bør han gjøre. Gjør han det ikke etter to gangers varsel, blinker Tesla-en inn til siden, stanser og setter på nødblinklysene. Vel vitende om at det kanskje er noe galt fatt med mannen eller kvinnen bak rattet. Ikke med bilen.

Bilen holdet seg pent unna midtdeleren av betong, selv uten hendene på rattet. Foto: Tor Mjaaland

Tesla-gründer Elon Musk har forresten presisert at hendene fortsatt bør være på rattet også når bilen styrer selv.

Sikrere kjøring

Ifølge Tesla er de nå alene om å tilby full-integrert autopilot med fire ulike moduler for tilbakemelding, nemlig kamera, radar, sensorene og gps. Systemet skal kontinuerlig lære og forbedre seg underveis som det er i bruk for å øke sikkerheten mest mulig.

I Banehei-tunnelen i lovlige 56 km/t. Bilen finner selv veien, og på skjermen ser du bilen foran som den adaptive cruisekontrollen holder forsvarlig avstand til. Foto: Tor Mjaaland

Teslas tanke med autopilot er at det skal gjøre kjøringen mer bekvemmelig samtidig som det skal ivareta sikkerheten på en enda bedre måte.

Ikke i rundkjøringer

— Jeg kjører mye fram og tilbake mellom Kristiansand og Arendal. På en slik god vei fungerer autopilotsystemet utmerket, og jeg synes jeg kjører på en mer avslappet måte. Men det betyr ikke at jeg slapper av på sikkerhet og oppmerksomhet, sier Krumm.

På god vei fungerer autopilotsystemet utmerket

Jesper Krumm, Tesla-eier

Og varsler på forhånd når vi nærmer oss rundkjøringen ved avkjørsel til Kartheia. - Rundkjøringer er for vanskelige for autopiloten. Her er det ikke tilstrekkelig med veimerking til at bilen finner fram på egen hånd, sier Krumm og tar kontroll over bilen.

Like etter rundkjøringen ser han «veistripene» på begge sider på skjermen foran seg og vet at bilen igjen finner veien på egen hånd.

Ikke alene

Tesla er langt fra alene på veien mot den førerløse bilen. Også konkurrentene jobber intenst med å utvikle førerstøttesystemer som implementeres fortløpende i nye modeller. På en lang rekke biler får du nå klar melding om du beveger deg utenfor veimerkingen og får hjelp til å komme på riktig plass igjen. Men igjen er nok Tesla et hakk foran.

I dårlig vær kan systemet ha svakheter

Jesper Krumm, Tesla-eier

Krumm forteller at når bilen er i fart samles hele tiden inn data om veiene som lagres i en database og gjøres tilgjengelig for alle med autopilot. Dermed forbedres systemet og sikkerheten kontinuerlig.

I en startfase var det noen utvalgte testkjørere som ble utstyrt med autopilot. Nå får du dette om du legger inn rundt 19.000 kroner ekstra på din nye Tesla. Det høres ut som en lur investering. Både i sikkerhet og kjørekomfort. Og veien mot den førerløse bilen er blitt noen mil kortere.

Svakhet i dårlig vær

Novembersola skinte beskjedent over europaveien mellom Søgne og Kristiansand da vi med stort hell testet autopiloten. I regnvær og snøstorm er ikke systemet like sikkert. - Tesla har orientert om at i dårlig vær kan systemet ha svakheter. Selv har jeg kjørt i kraftig regnvær uten problemer med autopiloten, sier Tesla-eier Jesper Krumm. - Men dette er systemer som er under utprøving og stadig forbedring, legger han til og vet at hytteturene til Hovden på en vinterlig setesdalsvei neppe blir på autopilot. - Da er firehjulsdfriften foreløpig viktigere, tenker jeg, sier Krumm.

Dette gjør autopiloten

Det er på følgende fire områder du får hjelp av autopiloten eller, om du vil, førerstøttesystemet til Tesla:

Autopiloten sørger for at bilen trygt skifter fil straks du tapper på blinklyshendelen. For det andre bidrar systemet til at du holder bilen i den filen du kjører i. For det tredje får du full parkeringsassistanse, og til sist bidrar autopiloten i samarbeid med adaptiv cruisekontroll til korrekt avstand til bilene foran.