Og når den italienske sportslimousinen bare er produsert i cirka 2400 eksemplarer midt på 1950-tallet, og det neppe befinner seg andre i Norden, måtte bare ingeniøren gi seg i kast med det helt spesielle eksemplaret han fikk tak i.

Og historien rundt bilen er nesten like spesiell som bilen selv er. Den kommer vi tilbake til.

Mer Lancia

Nå står den på en jigg i garasjen til Pedersen og ser ikke ut som den har tenkt seg ut på veien med det første. Men de som kjenner maskiningeniøren med daglig tilhold på NOV, og resten av døgnet i stor grad i garasjen hos Lancia-en, er overbevist om at motoren sviver til sommeren. Og at eier og fru Solveig drar på Lancia-tur i 2016. — 12. juni er det nytt Lancia-treff. Kona regner med at jeg tilbringer siste natt i garasjen, smiler Pedersen.

Slik stod Lanciaen da Jan Erik Pedersen "fant" den på Eidsvoll. Foto: Privat

Lancia-tur kunne det blitt uten Aurelia Berlina med typenavnet B12. En Lancia Delta Integrale 1991-modell med firehjulstrekk, og mestvinnende i rally for noen tiår siden, står vinteropplagt og klar for ny sesong når bjørka blir grønn på Justøya. Men må antagelig konkurrere om oppmerksomheten med et 36 år eldre familiemedlem. Integralen kom han over i Japan og fikk den fraktet hjem.

Aluminium

Litt mer om bilen før vi tar historien: Aurelia Berlina er en forholdsvis stor bil. Men Lancia-ingeniørene hadde bestemt at den ikke skulle veie mer enn 1200 kilo. Derfor er panser, dører, skjermer og koffertlokk i aluminium.

— Den skal være verdens første serieproduserte bil med V6-motor, og Lancia hevder også at den var den aller første med radialdekk, forteller Pedersen. 4-trinns girkasse var heller ikke vanlig på den tiden, og bakdørene er av det spesielle slaget som er hengslet i bakkant. Originalmotoren står i bilen, og speedometeret viser at den bare har gått cirka 5600 kilometer.

Bilen har fått første lakkstrøk i garasjen på Justøya. Foto: Tor Mjaaland

Kolliderte i Malmø

Da er det på tide med en forklaring på hva som har skjedd med bilen. For Pedersen går mer enn normalt nøye til verks når han restaurerer biler. Og har sikret seg dokumentasjon fra en rekke instanser på bilens fakta.

Slik så Lanciaen ut etter kollisjonen ved Malmø i 1956. Høyre del av karosseriet var sterkt ødelagt og ble bestilt nytt fra fabrikken i Italia. Foto: Privat

— Doktor Giovanni Hussy fra Luino i Italia kjøpte denne Lancia Aurelia Berlina B12 ny hos forhandler i 1955. Sommeren 1956 dro han på langtur til Sverige, men kolliderte voldsomt med direktørsønn Roland Forsell i nærheten av Malmø, forteller Pedersen. Begge bilene fikk store skader på høyre side (venstrekjøring i Sverige) etter å ha kjørt mer eller mindre midt i veien i høy fart.Italieneren dro hjem uten bil som ble plassert av det svenske tollvesenet i frihavnen. Direktørsønnen, som hadde vært i kollisjon med Hussy, ønsket å kjøpe bilen som skrot, men var ifølge de juridiske papirene en spekulant og forsvant ut av bildet. En svensk ingeniør kjøpte vraket for 1000 svenske kroner. Han bestiller kjapt nytt karosseri og de delene som var ødelagt fra Italia for å reparere Aurelia Berlina.

Eierskifter

— Men så blir han sendt til Argentina av firmaet han jobbet for og ble borte i tre år. Hvorfor han ikke fullførte reparasjonen av bilen vet jeg ikke, men bilen og alle de nye delene skiftet eier i 1981 for den nette sum av 13000 svenske kroner. Han har kvitteringen for salget, og kjøperen het Börje Wallberg.

Dokumentet fra Ljungby Juridiska Byrå som forteller litt om bilens historie. Foto: Privat

Nå lurer selvsagt Justøya-ingeniøren på hvorfor ikke Wallberg fullførte restaureringen. Det skal han «forske» videre på. Men det han vet er at en tysker bosatt i Norge, Klaus Dieter Erdmann, innehaver av Sporting Garage, kjøper bilen i 1997. I en travel hverdag får ikke Lanciaen den oppmerksomheten den sikkert hadde fortjent, og blir stående lagret på Eidsvoll. Forsvarlig sammen med alle delene som var tenkt brukt i restaureringen.

Alle delene var forsvarlig lagret og pakket inn der bilen sto lagret i en garasje på Eidsvoll. Foto: Tor Mjaaland

Det innovative

— På Lancia-treff i Finland i sommer ble jeg tipset om bilen, forteller han og skriver selv i sine notater: «Gjør en befaring i august og finner at dette er absolutt overkommelig. Vi blir enige om pris og avslutter handelen, jeg noen kroner fattigere, men rik på masse jobb og stolt eier av dette sjeldne klenodiumet.«

Hvorfor han gjør dette, sier han:

— Som ingeniør med brennende interesse for bil så lenge jeg kan huske, er jeg opptatt av det innovative i bilkunsten. For meg er prosessen viktig, og jeg vet at jeg er god til å legge planer, slik jeg må være i jobben min i NOV, sier Pedersen som regner med å beholde bilen når den er klar for veien.

— Blir vi gode venner, og det tror jeg vi gjør, beholder vi bilen.

Og selv om han bruker mye tid på bilen, bedyrer han at han fortsatt er god venn også med kona. Som følger restaureringen med spent interesse på vei mot nye Lancia-turer.

Radiatoren med kran for å sette i gang varmeapparatet. Man måtte altså ut av bilen og skru på varmeapparatet. Foto: Tor Mjaaland

En veteran i millionklassen

Tror du at en 60 år gammel Lancia Aurelia Berlina B12 1955-modell med 88 hestekrefter er en forholdsvis rimelig bil? Om den skulle bli lagt ut for salg?

Lancia hevder at Aurelia Berlina B12 var første serieproduserte bil med radialdekk. Her er originaldekkene. Foto: Tor Mjaaland

Da må du tro om igjen. Slik svarer Jan Erik Pedersen på det hypotetiske spørsmålet om pris, noe som åpenbart er lite aktuelt for ham:

— Mange mener at man kan oppnå en pris rundt 140.000 euro, men det er det sikkert forskjellige meninger om og ikke noe jeg har hatt fokus på.

Akslingen mellom motor og girkasse. Foto: Tor Mjaaland

Men så dreier det seg altså om en helt spesiell bil. Ifølge Pedersen var Lancia i førersetet når det gjaldt avanserte og innovative biler. Med store deler av karosseriet i aluminium, forkrommede støtfangere i messing, et svært avansert hjuloppheng, motoren foran og girkassen bak og altså biler som bilelskere satte svært høyt på «dating-listen».Men fortsatt er veien lang fram mot kjørbar og ferdigrestaurert bil. Lakkering skal skje hos Steinar Ropstad på Birkeland, han må få tak i en dyktig salmaker til å ta seg av de mange rullene med ullstoff som skal kle taket innvendig, og så er det mange timer arbeid for egen del. De sju ringpermene han fikk fra forrige eier, Erdmann fra Tyskland, kommer godt med i videre prosess,

At Jan Erik Pedersen med en Lancia-entusiastisk kone kommer i mål, er visst ikke vennene i Lancia-klubben i tvil om. Skulle noen fikse den kollisjonsskadede Lanciaen, måtte det være han, var det visstnok bred enighet om.