KRISTIANSAND: Utenfor Rekvisitakjelleren på Dalane ligger hundrevis av utslitte dekk. Daglig leder Øystein Hagel Pedersen er rystet over hvor mange som kommer inn for dekkskifte med sommerdekk der mønsteret er helt slitt vekk.

— Noen dekk er helt gjennomsiktige, så tynnslitte er de. Se her, her er stålcorden synlig rundt hele dekket, skier Hagel Pedersen, og holder opp et dekk som ville ha ført til øyeblikkelig kjøreforbud dersom bilen hadde kommet i en kontroll.

— Vi har sett dekk som er verre enn dette, legger han til.

KONTROLL . Tidligere denne uken gjennomførte politiet en kontroll der også dekkene ble sjekket. Hver tiende bil fikk pålegg om umiddelbart å skifte dekk. Selv garvede politifolk var overrasket over at så mange kjører på utslitte dekk.

Øystein Hagel Pedersen mener bileierne generelt venter altfor lenge med å skifte dekk. Riktignok er det ikke tillatt å kjøre med piggdekk før 1. november, men de 60 prosent som bruker piggfrie vinterdekk kan skifte når som helst.

— Etter min mening er oktober den vanskeligste, og farligste, måneden for bilkjøring, sier Hagel Pedersen.

Oktober er alltid fuktig og mørk. Veiene blir våte og glatte av alt regnet som høljer ned, det medfører lavere friksjon, noe som igjen fører til dårligere veigrep og lengre bremsestrekninger hvis bilen må bråbremse.

ØKONOMISK . Mange bileiere tenker økonomisk i den forstand at de ønsker bruke sommerdekkene helt opp foran skiftet til vinterdekk, og så kjøpe nye sommerdekk på våren. Men Øystein Hagel Pedersen mener mange tar sjanser.

— Som dekkforhandler er jeg kanskje inhabil, men jeg mener at dekk ikke er så dyre. Du får fire nye 14 tommers hjul for 3-4000 kroner, de varer i tre-fire år. Da blir det faktisk en nokså rimelig forsikring for trygg kjøring, sier han.

— Jeg er overbevist om at antallet ulykker vil gå ned dersom de med dekk som nærmer seg utskifting, heller hadde byttet til nytt i september fremfor å vente til neste vår, påstår Hagel Pedersen.

HØYE KRAV . Han understreker at flertallet av bileierne tross alt skifter dekk før de er helt nedslitt, men fortsatt er det for mange som tar for lett på kravene til gode dekk. Det gjelder både slitasjen og hva slags dekk folk velger. Mange bileiere setter pris foran kvalitet. Billigdekkene har verken godt nok mønster eller gummikvalitet til å takle en norsk vinter på forsvarlig vis.

— Vinterdekk skal ikke bare gi godt feste på snø og isdekke. Her på Sørlandet skal de kanskje i enda større grad drenere vann, sier Øystein Hagel Pedersen.