Slik ser den ut, Renaualt Zoe, som har slått kraftig til på registreringsstatistikken for juni. Foto: Tor Mjaaland
Mange "solgt-lapper" å se på Zoe-bilene hos Motor Forum. Foto: Tor Mjaaland
Et imponerende romslig bagasjerom i Zoe. Foto: Tor Mjaaland

Det er elbilen Renault Zoe det dreier seg om som i juni har slått ut kjente elbilmerker som eGolf, e-Up, Tesla og Nissan Leaf. Totalt ble det registrert 29 nye Zoe i Kristiansandsdistriktet i juni med e-Golf på andreplass med 20 og Leaf på tredjeplass med 12 nye biler.

Elbilen fra Renault er også helt i tetsjiktet sammenliknet med storselgere på fossilt brennstoff som vanlig VW Golf og Skoda Octavia.

Miljøbevisste

— Klart at vi har det utrolig gøy for tiden, sier Tom Gøytil, og legger til at de også har en travel sommer der svært mange av feriedagene delvis tilbringes på jobben. Rett og slett fordi kundene er mange. Og nå må de øke bemanningen på salgssiden for å følge opp og tilfredsstille kundene som har funnet ut at elbilen til Renault har mange fordeler.

Slik ser den ut, Renaualt Zoe, som har slått kraftig til på registreringsstatistikken for juni. Foto: Tor Mjaaland

— I tillegg har vi solgt bra mange av den ladbare hybriden til Mitsubishi, Outlander PHEV, sier Gøytil som erfarer at sørlandske bilkunder blir mer og mer miljøbevisste.

Rekkevidde

— Det lever vi godt med fordi Renault for eksempel er helt i teten når det gjelder å levere motorer med lavt utslipp, sier Gøytil og henviser til dieselutgaven av nye Renault Kadar med et utslipp på 95 gram CO2 per kilometer.

— Norsk avgiftspolitikk og Renaults miljøsatsing passer som hånd i hanske, legger en fornøyd selger til.

Renault er en av verdens største bilprodusenter

Tom Gøytil, Renault-selger

Men tilbake til elbilen Zoe. Mange bilspesialister har ment at denne burde vært høyere oppe på salgsstatistikkene for lenge siden. Med større rekkevidde enn de fleste andre elbiler og bra med plass, har den fått svært gode tilbakemeldinger.

Oppdaget

— Vi har solgt jevnt og greit av Zoe fra den kom på markedet i fjor, men det har tatt litt tid før folk har oppdaget de mange fordelene ved bilen, mener Gøytil og viser til en teoretisk kjørelengde på hele 240 km og et ladesystem som gjør at hurtigladere kan bygges svært rimelig. Til nå er det bygget ca 230 ladestasjoner i Norge som denne kan lades på, og målet er over 600 slike hurtigladere.

Mange "solgt-lapper" å se på Zoe-bilene hos Motor Forum. Foto: Tor Mjaaland

— Så kommer vi hjem til kundene med autorisert installatør som inkludert i bilprisen monterer lader hjemme i garasjen og sjekker el-anlegget og sikringer slik at alt er trygt og i orden til hjemmelading av bilen som går på 5 1/2 time fra tom til full «tank».

Nr 1-bil

— De fleste kommer jo hjem med en del strøm på batteriene. Da går det kanskje et par timer før den er fulladet, mener Gøytil som opplever at stadig flere Zoe-eiere sier at elbilen er blitt bil nr 1 i familien, altså den som brukes desidert mest.

Norsk avgiftspolitikk og Renaults miljøsatsing passer som hånd i hanske

Tom Gøytil, Renault-selger

«Renaultvere-kampanjen» der kundene får 25.000 kroner dersom de leverer inn gammel bil til vraking når de kjøper Zoe, har ifølge Gøytil også vært viktig for salgssuksessen.

— I tillegg får vi bort en del gamle, farlige og miljøfiendtlige biler fra veiene, legger han til.

Ringvirkninger

At Renault nå ypper seg gjennom Zoe-salget, tror de ansatte på Motor Forum skal få ringvirkninger også for andre Renault-modeller.

Et imponerende romslig bagasjerom i Zoe. Foto: Tor Mjaaland

— Renault er en av verdens største bilprodusenter og hadde 44 prosent av elbilmarkedet i Europa i fjor. Da skulle det bare mangle at ikke norske bilkjøpere får øynene opp for de franske bilene, mener bilselger Tom Gøytil.

Så det suser

Bilsalget går så det suser på Sørlandet. I Kristiansand økte nyregistreringen i juni med 26,5 prosent sammenliknet med i fjor og ligger mer enn åtte prosent over første halvår i fjor.

Skal man bruke nybilregistreringen som en måler på den økonomiske situasjonen, ser det så langt ikke ut til at sørlendingene har tatt problemene i olje- og offshoreindustrien inn over seg.

Golf-år

Juni viser til fulle at 2015 blir et Golf-år. Både på Sørlandet og i resten av landet selges det Golf-modeller i bøtter og spann.

Med både elbil, ladbar hybrid og biler med tradisjonelle motorer, har Volkswagen et rikholdig utvalg i Golf-sortimentet. Og har satt ny rekord på landsbasis både for juni med 1626 biler og for første halvår med 8477 nye biler.

Dermed inntar Volkswagen en suveren førsteplass også i Kristiansand i juni med 79 nyregistreringer foran Skoda med 45 og Toyota med 40 biler.

Skoda

Skoda Octavia holder fortsatt stand som en av de aller mest populære bilene på Sørlandet. Holder vi elbilene utenfor, er faktisk Octavia på topp blant nyregistrerte biler i juni med en solid økning på nesten 70 prosent sammenliknet med juni i fjor.

Og fortsetter vi med å holde elbiler og ladbare hybrider for seg selv, så er Skoda mest solgte merke i juni i Kristiansand knepent foran Volkswagen og Toyota.

Ford oppover

Vi noterer oss ellers at Ford ser ut til å være på vei oppover salgslistene med en økning på nesten 70 prosent sammenliknet med juni i fjor. Både Fiesta, Focus og Mondeo bidrar til å løfte Ford.

Volkswagen er også suverent på topp etter første halvår med 516 nye biler, mer enn dobbelt så mye som Toyota på andreplass. Verd å merke seg er det at hele 325 av disse er enten elbiler eller ladbare hybrider. Så hos Volkswagen har overgangen til mer miljøvennlige biler gått for fullt gjennom hele 2015.