De to "juniorene" som i dag styrer Dekkbørsen, Ole Kristian Larsen og Øyvind Roger Kile foran noen av de 5200 innlosjerte dekkene. Foto: Tor Mjaaland
IMG_2475.JPG

Hotellvirksomheten dreier seg om 5200 dekk de akkurat nå vinterlagrer for bilister i Kristiansands-distriktet, drop in betyr at kundene kan komme når de vil og bli ekspedert fortløpende. Og det at de møtes familiært skyldes at de tre er far, sønn og svigersønn/svoger.

Far og sønn er Torfinn og Ole Kristian Larsen, førstnevnte ikke like aktiv i den daglige driften lenger, og svigersønn/svoger heter Øyvind Roger Kile. Når han ikke skifter dekk eller administrerer Dekkbørsen AS, kjører han tog på Sørlandsbanen.

Rush på dekkhotell

Det er på dekkhotell de har opplevd den største utviklingen siden de startet i 2003. Første året hadde de 30 «gjester», og folk lurte litt på nødvendigheten av å sette bort sommerdekkene om vinteren og vinterdekkene om sommeren. Nå har de nesten fullt belegg med 1300 gjester som hver har fire hjul vinterplassert i høye reoler. Og de påstår med styrke at de aldri har problemer med å sjekke ut riktige dekk til eierne.

Og Dekkbørsen er ikke størst i byen på dekkhotell, de senere årene har stadig flere bileiere innsett at det er fornuftig å la fagfolk ta seg av hjulskift, lett rengjøring og oppbevaring av dekkene.

Uten jekk

— Med stadig flere suv-er med store og tunge dekk, med nye biler som ofte leveres uten jekk og reservehjul, og med stadig flere bileiere som bor i leiligheter uten særlig plass utenfor til å skifte hjul på bilen, så blir dekkhotell løsningen, sier Ole Kristian Larsen som synes hotellvirksomheten er ok å ha i bunnen som en sikker inntekt.

— Men det utgjør under 10 prosent av årsomsetningen, så det er salg av bildekk og dekkskifte som er basisen vår, sier Kile og Larsen som ikke vil gå med på at det er dristig å drive drop in-verksted på hjulskifte.

— Når det koker som verst på høsten setter vi inn mange innleide folk slik at kundene slipper å vente for lenge før de blir ekspedert. I verste fall kan det kanskje dreie seg om et par timers venting, sier de to svogrene som synes det har vært en perfekt høst i år med få tilløp til panikk blant bilistene grunnet overraskende snøfall.

Pigg eller piggfritt

Spør du dem om de anbefaler pigg eller piggfritt, svarer de omtrent som alle andre i bransjen:

— Det avhenger av hvor du kjører, om du har hytte på fjellet, om du er nødt til å ta bilen ut grytidlig om morgenen for å komme på jobb og andre slike faktorer, mener de to som fortsatt anbefaler piggdekk til bilister som for eksempel har hytte på fjellet eller har en ekstra bratt bakke opp til hjem eller hytte.

Stått stille

De importerer stort sett dekkene selv, og ut fra erfaring mener de at pris og kvalitet som regel henger sammen. Men i år opplevde de at et asiatisk billigdekk kom svært godt ut på NAFs store vinterdekktest. De slår også fast at prisen på bildekk har stått mer eller mindre stille mens lønns- og prisveksten har fortsatt ellers i samfunnet.