IMITERT: Elegant dashbord med såkalt "woodgraining", det vil si at det var lakkert i tre-mønster for å se litt ekstra eksklusivt ut
LUKK OPP: Panseret åpnes ved å vri på panserpryden.
KOPIERT? Er det fra denne bakparten Volvo hentet inspirasjon til sine PV-modeller?
STILIG: Hjulkapsler med V-8-dekor.

Ford hadde alltid ledet produksjonskappløpet i USA så lenge de hadde Ford T, selv om ledelsen ble mindre og mindre fra år til år fremover på 20-tallet. Da Ford-fabrikkene ble stengt i et halvt år i 1927 for å legge om fra T-Ford til den nye Ford A, gikk Chevrolet forbi. Og så kom det største sjokket for Ford – Chevrolet lanserte en sekssylindret motor til samme pris som en firer, i 1928. Dermed fikk ikke Fords nye A-modell den flying start som man hadde sett for seg.

Mottiltak

Henry Ford hadde dårlig erfaring med sekssylindrede motorer og så for seg at dette kom til å kjøre Chevrolet i grøfta. Men han tok feil, og måtte treffe mottiltak for å få fart på salget igjen. I 1932 ble derfor den berømte V-8 motoren introdusert. Ford hadde løst problemet med å støpe hele V-blokka i ett stykke, noe som gjorde motoren svært mye billigere å produsere. Imidlertid var det nok en del kvalitetsproblemer med disse motorene de første årene, men etter hvert fikk man grep på tingene og kvaliteten bedret seg.

Og dermed er vi fremme ved dagens bil, Ford V-8 fra 1939, som ble laget på et tidspunkt hvor kvalitetsproblemene var borte og Ford igjen var på høyden av sin makt. Bilen vi ser på bildene eies av Helge Frigstad fra Kristiansand. Frigstad forteller at da han var nygift, overtok han nettopp en slik bil fra sin svigerfar og kjørte den i noen år. Selv om Frigstad nå har flere andre veteranbiler, ble lysten på en V-8 såpass stor at han skaffet seg denne bilen for noen år siden.

Populær i Norge

Ford har alltid vært en populær bil i Norge også. I 1939, da denne bilen ble produsert, ble det solgt 1161 Ford-modeller i Norge og det holdt til andreplass på statistikken, etter Opel som solgte 1575 biler og foran Chevrolet med sine 590 biler på tredjeplassen. I tillegg til de nysolgte bilene kom det nok også – selv før krigen – en del biler til Norge som flyttegods med hjemvendte norsk-amerikanere.

Helge Frigstad har lagt ned en del arbeid i bilen, for selv om den var hel og fin da han kjøpte den, er det alltid noe som kan forbedres. Han sier han er godt fornøyd med bilen og trives med å kjøre på turer i den, og det er jo lett å forstå. Den er i forhold til alderen lettkjørt og ikke alt for stor – i USA var vel dette motstykket til Folkevognen!

En liten pussighet

For å skille fra hverandre de to— og firedørs modellene brukte Ford i mange år antall dører i modellnavnet. De skulle altså hett V-8 Twodoor og V-8 Fourdoor. Imidlertid hadde den allmektige Henry Ford et annet syn på det og mente det skulle skrives som det ble uttalt. Dermed ble navnene Tudor og Fordor. Ettertiden har spekulert i om gamle Henry muligens hadde et snev av dysleksi. Det er ikke godt å si, men det hindret ham uansett ikke i å bli en av verdens store forretningsmenn!