– Staten forbyr kjøring av snøscooter på vei, men skal samtidig ha betalt for bruk av veien gjennom veibruksavgiften på drivstoff. Det henger ikke på greip, sier Bengt Rune Strifeldt, som er medlem av transportkomiteen på Stortinget for Fremskrittspartiet.

Påskeferien er høysesong for scooterkjøring i fjellet. Strifeldt mener det er ulogisk å betale for noe man ikke bruker.

Unntak

Skattereglene åpner i dag for unntak fra veibruksavgift på snøscooter og båt i veiløse strøk, men det gis ikke anledning til fritak for rekreasjonskjøring eller i forbindelse med reindrift.

– Avgifter skal stå i forhold til tjenesten man får igjen. Altså er det helt naturlig å betale veibruksavgift når man bruker veien. Men det er på høy tid å fjerne veibruksavgiften på drivstoff for snøscootere, ettersom den ikke er begrunnet, mener Strifeldt.

– Det er helt ulogisk å betale avgift for slitasje på vei når man ikke bruker veien, framholder han.

Veiavgiften for bensin er på 5,17 kroner per liter, mens det for diesel er et påslag på 3,75 kroner per liter.

Ikke gjennomslag

Fremskrittspartiet programfestet å fjerne veibruksavgiften på drivstoff på framkomstmiddel som ikke benytter vei. I fjor sommer var partiets nåværende parlamentariske leder Hans Andreas Limi ute og krevde fritak for bensindrevne båter.

– Ordningen er helt urimelig slik den er innrettet i dag. Båter med dieselmotor kan fylle avgiftsfri diesel, mens båter med bensinmotor må betale full veibruksavgift, sa Limi til TV 2.

Høyres Svein Flåtten, som den gang var finanspolitisk talsperson, slik Limi også var, sa forslaget kunne være interessant å vurdere. Men selv etter snart fem år i regjering, har lite skjedd.

– Vi har fjernet mange avgifter under vår tid i regjering og kan ikke gjøre alt på en gang, men nå er tiden inne, sier Strifeldt.

MDG vil ha naturbruksavgift

Miljøpartiet De Grønne (MDG) er enig med Frp i at det er ulogisk å ilegge pålegge snøscootere som forbys å kjøre på veier, veibruksavgift. I stedet vil partiet ha en ny naturbruksavgift på snøscooterne.

– Avgiften skal dekke økte kostnader til oppsyn med økende ulovlig scooterkjøring og støtte tiltak for å få nye grupper ut på tur uten motor, sier talsmann Rasmus Hansson til NTB.