Den utflyttede kristiansanderen bor i Oslo, har planer om å anskaffe en såkalt ladbar hybridbil og er knallhard på at myndighetene ikke må fjerne elbil-incentivene av den grunn at så mange anskaffer seg en slik bil.

— Vi er blitt lovet at disse fordelene skal vedvare til ut 2017. Sett fra NAFs side skulle vi gjerne se at de blir forlenget slik at vi raskest mulig når målet om 100.000 elbiler eller ladbare hybridbiler i Norge, sier kommunikasjonssjefen i NAF, som følger godt med på hva som skjer i Kristiansand.

Midt i blinken

— Med den nye bomringen i Kristiansand, er jo elbil midt i blinken, sier hun og er opptatt av at køen av elbiler i kollektivfeltet fra Asker og Bærum til Oslo sentrum ikke skal bety at elbilenes adgang til å benytte kollektivfeltene skal bli fjernet over hele landet.

Kommunikasjonssjefen i NAF kaller Norge for et elbil-paradis, og er åpenbart stolt av det. Hun mener det er viktig å "pushe" fram CO2-nøytrale biler, men må selvsagt følge våkent med om elbilene hindrer kollektivtrafikken.— Foreløpig er det en konstruert problemstilling, mener Sagedal, som synes det er interessant å se litt tilbake på hvordan utviklingen på dette markedet har vært.

— Det startet med at de spesielt interesserte kjørte elbil, så begynte folk å se at elbil er et svært godt alternativ som bil nummer to, og nå ser vi at flere anskaffer elbil som hovedbilen, sier Sagedal. Hun mener at det høye salget av Tesla S er et eksempel på det siste.

Minst mulig utslipp

Hun er langt fra på linje med kritiske røster som hevder at staten subsidierer luksus gjennom de mange incentivene på elbiler.

— Målet er minst mulig utslipp. Da må det settes inn midler som virker, sier Sagedal.

Om usikkerheten i andrehåndsmarkedet, sier hun:

— Som med alt annet nytt, er det en viss usikkerhet knyttet til andrehåndsmarkedet. Der løper kanskje elbilkjøperne en viss risiko.

Hun minner om at elbilkjøperne har spart mange penger når bilen en gang skal selges, og derfor kanskje lettere kan leve med den lille usikkerheten rundt hva de får igjen for bilen når de en gang bytter den inn.

Ladbare hybrider

Hun er også på linje med de som etterlyser statlige incentiver eller avgiftsreduksjoner på de ladbare hybridbilene.

— Dette er veldig interessante biler fordi de går på strøm over kortere strekninger og på tradisjonelt drivstoff når du skal kjøre over lengre avstander, for eksempel til hytta.

— Disse bilene har også blitt langt rimeligere etter en avgiftsomlegging som favoriserer de bilene med minst utslipp, og jeg er på linje med Harald A. Møller-sjefen som i Fædrelandsvennen mener det er satset litt for ensidig på de fullelektriske bilene, sier Sagedal, som mener at vi i Norge ikke når målet om reduserte utslipp bare gjennom å "pushe" de fullelektriske bilene.