Simon-Emiil Bergstrøm Waage er kaibillettør på fergesambandet Oppedal–Lavik.

I et Facebook-innlegg lister han opp noen av meldingene han fikk slengt i seg forrige uke fra bilister som ikke kommer med på fergen:

«Du skulle hatt juling, du!»

«Er du helt idiot?»

«Du kunne jo ha sluppet meg om bord. Jeg var jo bare to minutter forsinket! Det skjønner jo DU også!»

Blir rasende

Facebook-innlegget er i løpet av noen dager delt av mer enn 2500 mennesker.

Simon-Emiil har hatt sommerjobb på Oppedal–Lavik i tre år. Her jobber 19-åringen som kaibilletør, og har blant annet ansvar for å dirigere trafikken inn på fergene.

Waage sier at han hver dag møter på bilister som blir rasende når de ikke får plass på første ferge.

– I dag ble jeg sammenliknet med nazister av en kunde, fordi jeg ikke slapp ham om bord da han kom for sent til fergen, sier Waage.

Simon-Emiil Bergstrøm Waage skal ha blitt sammenliknet med nazistene da han stoppet en bil fra å kjøre på fergen. Foto: Alf Vidar Snæland

Han poengterer at det er ungdom ned i 15-årsalderen som har sommerjobb på kaien.

– Tenk deg hvis en 15-åring ser synet jeg så i forfjor. Det er et ganske sterkt syn.

Så faren bli påkjørt

Synet han viser til, var da hans egen far i 2021 ble påkjørt på Oppedal fergekai.

Simon-Emiil jobbet som kaibilletør på Oppedal, mens faren var matros på fergen.

En bilist skal ha prøvd å snike seg inn i første felt i fergekøen, selv om kaien var full av biler.

– Jeg spurte om han kunne flytte seg, for han skulle stått i rekke seks, sier Waage.

Det ville han ikke.

– Da første rekke kjørte om bord, ga han bånn gass mot bommen. Fremst sto en matros, og det var min far. Han kjørte rett på ham i sinne, sier Waage.

Simon-Emiil Bergstrøm Waage opplevde at faren ble påkjørt av en bilist på fergekaien. Foto: Alf Vidar Snæland

Faren er fortsatt rammet av skadene han fikk.

– Han har ikke vært i arbeid på to år på grunn av denne hendelsen, sier Waage.

Da dette skjedde var Waage bare 17 år.

– Jeg unner ingen å se sin egen far bli påkjørt, sier han.

Faren ønsker selv ikke å bli intervjuet, men sier at det er greit at sønnen gjenforteller det som skjedde.

Norled: – Beskriver realiteten

Thomas Pedersen er fungerende fergesjef i Norled, som trafikkerer sambandet. Han har lest Facebook-innlegget.

– Det er selvsagt veldig trist å lese. Men det beskriver dessverre realiteten. Ikke bare på Oppedal–Lavik, men også på mange andre samband, sier Pedersen.

– Det er dessverre dårlig køkultur blant mange. Og det er ikke turistene som er problemet, men naboen min og naboen din.

Pedersen mener det er et problem at mange misforstår fergerutene.

– Hvis det er en 14-avgang, forventer folk at det er nok å være der to minutter før. Men avgangstid er ikke oppmøtetid. Man må være på plass i god tid for å være sikret å komme med, sier han.

Dersom en avgang på Oppedal–Lavik er forsinket mer enn tre minutter, vanker det bot fra Statens vegvesen, ifølge Pedersen.

– Kapteinen forsøker alltid å komme seg avgårde på rute. Det er god service for de som er på fergen. Og må du vente på Oppedal–Lavik, er det bare 20 minutters ventetid på neste ferge. Andre steder der det for eksempel er en time til neste avgang, kan man vise mer fleksibilitet.

– Reneste Rally Monte Carlo

Simon-Emiil Bergstrøm Waage minner i Facebook-innlegget om at det ikke er kaibilletøren sin feil at fergen går når den går.

Det er heller ikke billetøren sin feil at fergen koster det den koster.

Og det er heller ikke billetøren sin feil at noen kjører sakte, slik at du ikke rekker fergen.

19-åringen takker alle dem som i stedet kommer med et vennlig smil og med oppbyggende ord som «ha en fin dag» og «tusen takk».

Thomas Pedersen i Norled forstår ikke hvorfor folk står tålmodig og venter i køen på Rema, mens de hisser seg sånn opp på fergeleiet.

– Det er jo reneste Rally Monte Carlo til tider. Jeg skjønner at mange har reist langt og lenge, og kanskje med for høy fart. Men det gjelder å ha lave skuldre og beregne god tid, sier Pedersen.

Han sier at han frykter at enkelte av ungdommene ikke vil jobbe mer på fergeleiene på grunn av all kjeften.

– Det er også yngre ungdommer, blant annet på Mannheller–Fodnes. Før de starter i jobben, får ungdommene info om at det kan bli varmt om ørene, og at de ikke skal ta seg nær av det.

– Men noen bilister tar helt av. En gang ble de på fartøyet varslet om hva som skjedde på kaien. Mannskapet tok så kontakt med bilfører. Han ble ganske flau.