Ikke så enkelt å vite hva man skal starte med når noen timer i Teslas sværing av en suv skal beskrives. For Model X har så mye som du ikke finner i andre biler. Ikke alt er like nødvendig for en optimal biltur, men her er det teknikk, komfort, plass og krefter som sørger for at kjøreturen fort blir et eneste langt smil. Samtidig som du er klar over at du kjører grønnere enn bilfolk flest.

Også på på svingete Høvåg-vei trives tesla Model X. Foto: Tor Mjaaland

Det kunne vært fristende å starte med økonomien, noe vi ofte hopper over i begeistringen over heftig akselerasjon, «fakevinge-dørene» som ikke må forveksles med «måkedører», en infoskjerm på størrelse med hjemme-tv-en og ei gigantisk frontrute som gjør at du føler du kjører helikopter sittende i glasscockpiten.

Fra 663.100 kroner

Men vi lar den økonomiske siden ligge. I heftig begeistring over alt det andre. Nå skal det sies at bilen vi kjørte, en P90 D-utgave oppgradert med ludicrous (latterlig)-speed og 0-100 km/t på 3,4 sekunder, fullstappet av alt ekstrautstyret som er mulig å få, med en prislapp på rundt 1,2 millioner kroner, selvsagt er mer luksuriøs, har større rekkevidde og spenner villere fra enn billigste utgave til 663.100 kroner.

På skjermen velger du hvilke dører du vil åpne. Foto: Tor Mjaaland

Den har betegnelsen 60D, rekkevidde på ca 35 mil. Større batterikapasitet kan trådløst låses opp gjennom en kjøpt oppgradering, for eksempel ved bruktsalg, om ny eier vil ha en heftigere Tesla.

Nylig lanserte Tesla også Model X P100D med rekkevidde på 542 km og 3,1 sekunder fra stillestående til 100 km/t.

Falkevinger

Tesla Model X er kanskje blitt mest omtalt fordi den er utstyrt med såkalte «falkevinger». For de som frykter at falkevinge-dørene går høyt til værs og treffer garasjetak eller smeller inn i bilen ved siden av, så kan vi berolige. Vingene «husker» til og med hvor mye plass det er i garasjen og åpner seg i forhold til det. Og gir innstigningsplass og rom som du ikke finner i andre biler. Også til bakerste seterad i seks— og sjuseteren.

Det er ikke mange seks- og sjusetere som har like god komfort i bakerste seterad som Tesla Model X. Foto: Tor Mjaaland

Kjøreegenskaper må bli et nøkkelord når vi skal fortsette historien om kjøreturen i Tesla Model X. Den fem meter lange og rundt to meter brede bilen skulle en tro var topp på motorveien, men for svær og tung på smale og svingete sørlandsveier.

Autopiloten

På motorveien er det ingen overraskelse at den flyter lydløst, rettere sagt flyr nesten lydløst, avsted. Med autopiloten på styrer bilen selv, og du kan konsentrere deg om å gjøre turen tryggest, mest mulig komfortabel og faktisk også morsom.

Så var det Høvågveien, som de fleste kjenner både som svingete og litt for smal. Men verken svinger eller manglende veibredde blir noe problem. Velger du sportslig kjøremodus, blir bilen litt stivere, litt mer direkte på rattet og trives uten å krenge i svingene. Og med alt som finnes av førerstøtte, du ser for eksempel hele tiden hvor langt fra grøfta bilen ligger, så blir to meters bredden bare ekstra volum innvendig.

Firehjulsdriften

Firehjulsdriften, styrt av en elmotor foran og en bak, oppgraderer balansen mellom forhjuls— og bakhjulsdrift opp til 1000 ganger i minuttet. Dermed skal du være sikret maksimalt veigrep når det er viktig.

Smilet sitter løst når du befinner deg bak rattet i en Tesla Model X. Foto: Tor Mjaaland

Heftig akselerasjon og høy fart skal selvsagt brukes med fornuft. Men vi må jo innrømme at «jagerflyfølelsen» når speeder trykkes kjapt ned er noe av aldri før har vært med på før, hverken i bil eller fly.

Konklusjon: Ingen stor overraskelse om Model X blir en suv for bilkjøpere som vil ha noe spesielt, som er villig til å bruke en god slump penger på bil og ha det gøy på tur.

«Sparer 1750»

Det er mye som er annerledes enn med andre biler når det gjelder Tesla: Gunstig økonomi har den imidlertid til felles med andre elbiler.

Tesla er ingen billigbil, spesielt ikke om du velger en av toppmodellene. Men går du for billigste versjon, låner ca. 65 prosent av kjøpsbeløpet med åtte års nedbetaling og 2,95 prosent nominell rente, blir det 5165 kroner i måneden du må ut med. Tesla hevder at med et gjennomsnittlig kjøremønster vil bileieren spare 1750 kroner i måneden til drivstoff og lignende utgifter. Bompenger er ikke medregnet.

Strømkostnadene ved å kjøre Model X 15.000 km i året er estimert til en tidendepart av hva bensinutgiftene ville vært med samme kjørelengde. Fordelt over et fem års gjennomsnittlig bilhold blir besparelsene, ifølge Tesla Norge, på ca 92.000 kroner.