Flere bilprodusenter har de siste par årene levert enkeltmodeller av den såkalte plug in-typen, biler som drives av både en ladbar elmotor og en bensin— eller en dieselmotor. Toyota har sin Prius både som vanlig hybrid og ladbar hybrid, men kanskje mest omtalt har Mitsubishis Outlander PHEV vært.

BMW X5 som ladbar hybrid er snart klar for levering i Norge. De første bilene er klar i november. Foto: Foto: BMW

Den relativt store SUV-en har solgt bra i Norge, og har en ladbar elmotor som gjør at den kan gå rundt 40 kilometer på strøm. Norske avgiftsregler gjør plug in-utgavene gunstige prismessig sett selv om de ikke har de samme superfordeler som de rene elbilene.

Kristiansanderen Erik Brunborg er en av dem som har kjøpt en plug in hybrid. Han husker ikke sist han fylte bensin på tanken, og er ikke i tvil om at en ladbar hybridbil er midt i blinken for ham.

Superfornøyd

Brunborg hadde en Audi A3 med en solid dieselmotor på 140 hk. Tanken var å bytte ut bilen med en tilsvarende før den ble for gammel, og det kunne oppstå feil med den.

Ladbar utgave av nye Volkswagen Passat er nå klar for bestilling. Prisen vil ligge på rundt 430.000 kroner. Foto: Foto: Volkswagen

- Det endte med at jeg valgte en Audi A3 Sportback e-tron, og jeg er superfornøyd med det valget, sier Brunborg som mener han har fått en bil som dekker både det daglige kjørebehovet på strøm og langturer til Hovden og på reiser rundt i landet for å delta i seilkonkurranser, og da er det bensinmotoren som gjør hovedjobben.

To i en

- Jeg har fått to biler i en og samme bilen, en miljøvennlig og svært billig bil i drift i det daglige, og en bil som fullt ut dekker behovet på langturer, sier Brunborg som gjerne skulle sett at de ladbare hybridene også hadde fått noen av fordelene elbilene er blitt begunstiget med, men som like fullt er svært fornøyd med valget av bil.

Mercedes kommer med en lang rekke plug in hybrider de to neste årene. Den mellomstore SUVen GLC 350e kan bli svært interessant for norske bilkjøpere med en pris som kan komme til å ligge under 600.000 kroner. Foto: Foto: Mercedes-Benz

Hjemme på Flaten på Lund har han 16 amper el-anlegg i huset, og med en stikkontakt på husveggen er bilen ladet på tre-fire timer.

Ingen rekkeviddeangst

- I tillegg er jo bilen både artig og svært kjapp når du kopler inn begge motorene med til sammen over 200 hestekrefter, sier Brunborg som har erfart at den teoretiske kjørelengden på strøm på 50 kilometer ikke er realistisk.

Jeg kan ikke forstå annet enn at plug in-hybrider er fremtiden

Erik Brunborg, eier av ladbar hybrid

- En tur til Kjevik og tilbake går greit, men kjørelengden på ren strøm ligger nok ikke særlig over 35 kilometer, selvsagt avhengig av kjørestil, hastighet og om det er vinterføre, sier han.

Den "norske" versjonen av Volvo V60 Plug in hybrid AWD har en dieselmotor på 163 hk og en elmotor på 70 hk. Foto: Foto: Volvo

Rekkeviddeangsten som kanskje noen av elbileierne av og til fornemmer, slipper han gladelig unna. Går bilen tom for strøm, overtar bensinmotoren og får ham trygt hjem igjen.

Fremtiden

Brunborg har valgt en god del ekstrautstyr på sin Audi A3 e-tron, og dermed ligger prisen på rundt 450.000 kroner. Men bilen får du fra rundt 350.000 kroner.

- Jeg kan ikke forstå annet enn at plug in-hybrider er fremtiden. Dagens elbiler er jo for de aller fleste bil nummer to i husstanden. Jeg får dekket alle bilbehov i denne, sier Brunborg, som tror det kanskje var en gang i mai han sist fylte bensin på tanken.

Passat underveis

I vår kom Volkswagen med sin Golf GTE, nå er det åpnet for bestilling av ladbar Passat med levering rundt nyttår. Omtrent samtidig med Golf kom «søsterbilen» Audi E-tron som også har solgt bra på Sørlandet. Felles for disse bilene er at de med elmotor kombinert med bensinmotor blir svært kjappe på landeveien og får et forbruk og ikke minst utslipp som er svært hyggelig for eier og miljø.

Interessant Mercedes-SUV

Men nå varsler en rekke bilprodusenter at de satser sterkt på ladbare hybrider. Mercedes-Benz lanserte i fjor S 500 Plug in-Hybrid, og nå er det klart for den langt rimeligere C-klasse 350e og ikke minst e-utgaven av den nye SUV-en GLC 350e. Denne kan vise seg svært interessant for norske bilkjøpere med en pris som kan komme til å ligge under 600.000 kroner. Til nettstedet autofil.no har kommunikasjonsdirektør Christoffer Nøkleby i Mercedes-Benz Norge nylig sagt at Mercedes lanserer ti ladbare hybridbiler i løpet av de to kommende årene.

BMW i november

Også BMW lover en rekke ladbare hybrider den nærmeste tiden, og er klar til å levere første plug in-utgave av BMW X5 i november.

Kjører du for det meste langturer, vil en bensin— eller dieseldrevet utgave være like bra

Salgssjef bavaria Thom Isak Dahle

— Med unntak av sportsbilen i8 blir dette førstemann ut av en rekke BMW-modeller som ladbare hybrider, sier salgssjef Thom Isak Dahle hos Bavaria Kristiansand. Bilen får motorer som til sammen yter enten 279 eller 313 hk og får en startpris på i underkant av 800.000 kroner.

— Deretter følger Active Tourer-serien og 3-serien som ladbare hybrider, sier Dahle og minner om at ladbare hybrider ikke nødvendigvis er det rette for alle bilkjøpere.

— Kjører du for det meste langturer, vil en bensin- eller dieseldrevet utgave være like bra. Da får du nemlig ikke utnyttet elmotoren i særlig grad, minner BMW-salgssjefen om.

Får bryne seg

Og ytelsene på mange av disse bilene er virkelig noe å slå i bordet med. GLC 350e får til sammen 320 hestekrefter, 560 newtonmeter og 0-100 på 5,9 sekunder.

Men Mercedes må bryne seg på ladbare utgaver av både BMW X3 og Audi Q5, sistnevnte kommer som 2016-modell, X3 antagelig som 2017-utgave.

— Audi planlegger en plug in-hybrid i hver modellserie i de kommende årene. Neste plug in fra Audi blir nye Audi Q7 e-tron quattro, som kommer i første kvartal 2016, opplyser Marius Tegneby, informasjonssjef i Audi til nettstedet klikk.no.

Tidlig ute

Volvo var tidlig ute med en ladbar hybridutgave av en firehjulsdrevet V60. Med gunstigere avgifter og en litt mindre motor, er prisen på denne gått hyggelig ned i Norge.

Volvo XC90 T8 Twin Engine kommer også i november, ifølge Rune Gutteberg Hansen, informasjonssjef i Volvo Norge.

Audi planlegger en plug in-hybrid i hver modellserie i de kommende årene

Marius Tegneby, informasjonssjef i Audi

Twin Engine er Volvos betegnelse for ladbar hybrid, og dette blir en kraftpakke av dimensjoner. T8 Twin Engine yter 400 hk og 640 Nm.

Og dette er nok bare starten på flommen av ladbare hybrider vi kan vente oss de nærmeste årene.