Honda CR-V har en lang historie bak seg fra den kom på det norske markedet i 1997. Ja, den hevder å være verdens mest solgte suv, og også i Norge har den tidvis hevdet seg godt i den stadig hardere suv-kampen.

Nåværende utgave dukket opp i 2012. I vinter fikk den en såkalt midtlivsoppgradering som hevet et allerede vellykket ytre. Nå er det motor og girkasse som er nytt. Det betyr at de har satt en spenstig 1,6 liters dieselmotor i bilen med overraskende 160 spreke hester og et dreiemoment på 350 Nm. Kombinert med nytt nitrinns automatgir burde det få flere til å ta en titt på bilen.

Sikkerhet

Imponerer gjør også pakken med sikkerhetsutstyr som kommer på den nye CR-V-utgaven. Den inneholder det mange kaller for bybremsesystem som standard på alle utstyrsnivå, mens den såkalte pakken med varsling for frontkollisjon, filskiftvarsling, automatisk fjernlys, blindsonevarsler og overvåking av kryssende trafikk ved rygging leveres til Lifestyle— og Executive-utstyrsversjoner.

Ryddig, oversiktelig på dashbordet og med en berøringsskjerm som er enkel å enkel og grei å håndtere. Foto: Tor Mjaaland

Aktiv cruisekontroll og såkalt lane keep assistant hører også med i pakken.

Sprekhet

Litt tilbake til motor og girkasse. Å få så mye sprekhet ut av en 1,6 liters motor er imponerende. Kombinert med en girkasse der girskiftene skjer nesten uten at du merker det, blir kjøreopplevelsen i den nye CR-V-en både behagelig og gøyal.

Behagelig er det også når tanken skal fylles. 1,6-literen er oppgitt til 0,49 liter på landeveiskjøring og 0,53 liter på blandet kjøring. Du skal nok helst kjøre på strømpelesten for å klare det, men uansett er den snill på forbruket, ikke minst sammenliknet med broren med bensinmotoren.

Romfølelse

Innvendig har Honda-folkene virkelig lagt seg i selen. Her er det masse romfølelse, ikke minst i utgaven med stort glasstak, masse plass i baksetet og god plass til bagasjen.

Stilig skinn i modellen vi prøvde. Men den gode plassen både i setet og til beina har alle utgavene av Honda CR-V. Foto: Tor Mjaaland

Berøringsskjermen fungerer godt, og samarbeidet med Garmin har vært vellykket på navigasjonen.

Konkurransedyktig

I utgaven vi prøvde, som var topputstyrt med alt av sikkerhetsutstyr og komfort, hadde du faktisk følelsen av å kjøre en bil ganske høyt oppe i prissegmentet. Med en begynnerpris på 459.000 kroner der en god del av det du har lyst på av utstyr også er med, burde denne Honda-en være konkurransedyktig. Ikke minst i møte med biler som gjerne tar «premium-navnet» med når de forteller hvem de er.