— Vi tar selvsagt alle kostnader, vi beklager det som har skjedd, skal ordne opp og jobber for at kundene skal bli minst mulig skadelidende, sier Terje Jochumsen i Gumpen-Gruppen.

Fra uke ni starter oppgraderingen av bilene som er rammet av den såkalte «diesel-skandalen». Software for oppgraderingen av motorene ligger klar slik at de blir i den stand kundene var forespeilet da de kjøpte bilen. De 8000 bilene i Kristiansands-distriktet er alle modeller fra 2008 til 2014. ## Dugnad

To mekanikere vil jobbe full tid i ett år i Gumpen Gruppen for at Volkswagen-konsernet skal få ryddet opp i diesel-saken.

— Vi har hatt en skikkelig dugnad med de ansatte slik at vi er best mulig forberedt, sier Jochumsen som beklager at de må bruke fra 25 til 35 minutter av kundenes tid til å oppdatere motorene. Tiden det tar er avhengig av hva slags motortype det dreier seg om.

Bilde fra instruksjonsvideoen som alle ansatte i Volkswagen, Audi og Skoda som er involvert i oppgraderingen skal gjennom. Foto: Tor Mjaaland

Han regner med at mange vil velge å ta oppgraderingen når bilen likevel skal inn til service.

— For kunder som har behov for det, oppretter vi hente- og bringetjeneste av bilen. Og vi skal også ordne med leiebil om noen måtte ha behov for det, sier Jochumsen som presiserer at bilene ikke er farlige å kjøre med før oppgraderingen av software finner sted. Problemet er at det ble avdekket under testing i USA at de slipper ut mer NOx (en fellesbetegnelse for nitrogenoksidene NO og NO2) enn oppgitt.

Hjemmeside

Møller Gruppen som importerer Volkswagen, Audi og Skoda har opprettet en egen hjemmeside for de som har biler berørt av softwaren installert i dieselmotorer av typen EA 189. På denne hjemmesiden, www.189motor.no, kan man legge inn bilens registreringsnummer og bestille tid for oppgradering.

Kvalitetsansvarlig Odd von Porat Fiane i Gumpen Gruppen er sammen med medarbeiderne klar til å ta imot 8000 biler. Foto: Tor Mjaaland

— Bileierne kan booke på ledig tid når det passer dem, sier driftssjefen i Gumpen Gruppen som presiserer at også bruktimporterte biler rammet av dieselsaken skal oppgraderes uten kostnader for eierne. De som har slike biler bør ta direkte kontakt med forhandlerne for å avtale oppgradering.

Påvirkes ikke

— Blir bilene like «spreke» etter oppgraderingen?

— Effekten blir ikke påvirket. Det som skjer, er at programvaren blir fjernet og erstattet med ny programvare,og for 1,6-motoren blir det et delebytte i tillegg til oppgradering av programvaren. Tyske veimyndigheter har både grundig testet og deretter godkjent oppgraderingen.

Nettsiden der eiere av dieselbiler som er berørt av "dieselskandalen" kan logge seg inn og bestille time for oppgradering.

Når det gjelder kostnadene, så fordeles de i følge Jochumsen mellom produsent, importør og forhandler.

— Får dere mye kjeft for diesel-saken, Jochumsen?

— Folk forstår at dette ikke er noe importøren Harald A. Møller eller forhandlerne i Gumpen Gruppen har gjort. Vi synes selvsagt det er leit at kundene rammes, men for dem blir det omtrent som når det gjennomføres såkalte innkallinger av biler for å rette opp feil som er påvist etter at bilmodellen er solgt. Det skjer jo faktisk med en god del bilmerker med jevne mellomrom, sier Terje Jochumsen som regner med at oppgraderingen av dieselbilene er gjennomført i løpet av 18 måneder.

Siste forberedelser

Informasjonssjef Anita Svanes hos Harald A. Møller AS, den norske importøren av Volkswagen, Audi og Skoda, forteller at de nå for fullt er i gang med de siste forberedelsene før oppgraderingene av dieselbilene starter like over vinterferien.

Informasjonssjef Anita Svanes hos Harald A. Møller. Foto: Volkswagen

— Vi forholder oss til den godkjennelse som kommer fra de tyske veimyndighetene KBA. Godkjennelsene er gitt ut fra at effekt, utslipp og forbruk ikke er endret, presiserer informasjonssjefen.