DASHBORD: GT-utgavene hadde ikke veldig mye utstyr utover standard, men et noe rikholdigere dashbord var det da i det minste.
GUTTEBIL: 1600 GT Mexico en skikkelig grombil for gutter i alle aldre!
STILIG: Interiør i sort skinn kombinert med rødt eksteriør, det var stilige saker.
RASK: Sprek motor - restaurert etter alle kunstens regler.
PROSJEKT: Neste prosjekt er allerede under arbeid, også dette en Mexico.

For mange bilentusiaster er veteranbiler noe riktig gammelt noe. Men slik føles det ikke for alle, og for unge mennesker i dag er biler fra 60— og 70-årene noe de opplever som riktig gammelt, noe som ble produsert før de ble født. De som har noen flere år bak seg og som til og med husker da disse bilmodellene ble introdusert og kom i daglig trafikk, føler nok mange ganger at dette blir veldig nye veteranbiler. Men grensen er definert til biler eldre enn 30 år, så dermed kan alle aldersgrupper finne seg noe de synes er gammelt og kose seg med det.

Slik er det også for Espen Ravnevand Hauge fra Birkenes. Han er veldig glad i Ford, og da særlig i Escort-modellen. Han har flere av denne typen som han har restaurert, eller holder på med, og da særlig enkelte litt spesielle modeller. Hauge jobber selv i bilbransjen og har et imponerende hobbyverksted hjemme i den store garasjen sin. Her koser han seg med å plukke bilene fra hverandre og sette dem sammen igjen så de blir like gode som den dagen de trillet ut fra fabrikken!

Verdensbil

DASHBORD: GT-utgavene hadde ikke veldig mye utstyr utover standard, men et noe rikholdigere dashbord var det da i det minste.

Ford hadde lenge planlagt å skulle sette i produksjon en verdensbil, en bil som kunne lages og selges over hele verden, lik i grunnutførelse, men med variasjoner i detaljene etter de ulike behov verden rundt. Ford Escort var opprinnelig tenkt å bli en slik bil, men så langt kom man ikke denne gangen selv om den ble produsert i flere europeiske land. Escorten ble introdusert høsten 1967 (som 68-modell) og de bilene som kom til Norge ble produsert i Storbritannia. Den avløste storselgeren Anglia og ble også selv en stor suksess på mange markeder i Europa.Med denne modellen lanserte Ford for første gang modellnavnet Escort, et modellnavn som skulle følge bilmerket gjennom en årrekke, faktisk i over 30 år. Escort ble levert i en lang rekke utgaver, både med tanke på motorstørrelser og utstyrsnivå. Bilen på bildene her er en spesialutgave som fikk navnet Mexico, en oppjustert variant av modelltypen 1600 GT. Dette var bilen for ungdom med rimelig god økonomi, som ville ha et kjøretøy med litt sprekere motor enn normalt.

Mange valg – godt salg

RASK: Sprek motor - restaurert etter alle kunstens regler.

Den billigste Escorten kostet i 1971 23.200 kr. i Norge. Den hadde 1100-motor og standard utstyr og konkurrerte med Opel Kadett (kr 23.800), Austin 1100 (kr 22.500), Simca 1100 (kr 22.500) og selvfølgelig den gode, gamle Folkevogna (kr 20.600). I 1971 ble det solgt 1.507 Escorter, en markedsandel på 3,4 %, noe lavere enn hovedkonkurrenten Opel Kadett. For en gangs skyld var ikke folkevogna lenger bestselger i Norge, den ble solgt i 3.277 stykk mens Volvo 140-serien solgte hele 4.211 biler dette året.Escorten ble levert med flere motorer – både 1100, 1300 og 1600, og sistnevnte motor ble også levert i flere trimmingsgrader. En 1600 GT, som bilen på bildet, kostet 28.200 kr. og sikkert litt ekstra for Mexico-utgaven også. Den var sjelden i Norge, noe vanligere i Sverige hvor bilprisene jo alltid har vært lavere i forhold til lønnsnivået. I tillegg kunne Escorten leveres som i flere utstyrsvarianter, så her var det nok å velge i for enhver kjøper og enhver lommebok!