Legger vi kjapt til at Subarus 4X4-system har vært lovprist i mange år, så er en god del allerede sagt om bilen som erstatter Legacy. Nå er Levorg klar for Norge etter å ha vært på hjemmemarkedet i snart halvannet år. Erfaringene derfra og svært god omtale etter at den ble lansert, er bakgrunnen for at Levorg nå introduseres i Europa.

Mye utstyr

Og dermed bør nok noen konkurrenter være obs på utfordreren fra Japan. Her får en nemlig mye bil med bra med krefter, mye utstyr, bra plass og sporty utseende til en fornuftig pris. Classic-utgaven starter rundt 380.000 kroner, og da får du med deg en avansert sikkerhetspakke med blindsonevarsler, varsel for kryssende trafikk bak ved rygging, automatiske fjernlys og innvendig speil som avblendes automatisk. Pluss en god del annet. Ryggekamera og navigasjon er også med på Classic-utgaven.

Nordmenn er opptatt av at bagasjerommet har plass til det meste. Her er det godt over 500 liter. Foto: Tor Mjaaland

Her har faktisk en god del konkurrenter mye å lære. Ofte ser vi at en må opp flere hakk i modell og pris for å få det nevnte utstyret som Subaru Levorg har.

Bensin og automat

Bilen kommer til Norge kun med bensinmotor og automatgir. 1,6 liters boxermotoren er kjapp nok i massevis og svært stillegående. Og i en tid der politikerne truer med høyere avgifter og diverse andre tiltak mot dieselbilene, kan det se ut til at Subaru treffer godt med bensinsatsingen på Levorg.

Du sitter svært godt og har meget god sidestøtte i forsetene i Subaru Levorg. Foto: Tor Mjaaland

Litt om automatgiret. Trinnløst gir har det vært mange meninger om opp gjennom årene. Hos Subaru er det bare en ting å si: Det fungerer så utrolig mykt og behagelig. Du merker rett og slett ikke «girskiftingene», og Subarus CVT-kasser har jo også vist seg å være svært så stabile og slitesterke.

Sporty

På veien, og ikke minst på svingete sørlandsveier, innbyr Levorg til litt mer sporty kjøring enn kanskje enkelte liker. Men både bilens tøffe utseende, motoren og ikke minst firehjulsdriften gir deg faktisk litt sportsbilfølelse. Subarus firehjulsdrift har jo også vært lovprist i mange år. Her er det ikke snakk om forhjulsdrift som kopler inn bakhjulene når det trengs, nei her er det skyv på alle fire hjulene hele tiden.

Det trinnløse CVT-giret til Subaru fungerer utmerket. Foto: Tor Mjaaland

Sånn sett er timingen god fra Subarus side. Nå starter for alvor 4X4-sesongen i Norge, antagelig det landet i verden som høyest elsker firehjulsdrift.

Det er liten tvil om at Levorg er en langt mer moderne bil enn Legacy som nå er gått ut av tiden. Utseende, med stort luftinntak i front og to sporty eksosrør viser at Levorg ønsker å fremstå som den litt tøffe gutten i klassen.

Yppe seg?

Når dette kombineres med et romslig bagasjerom på 520 liter og bra bakseteplass, burde tidligere Legacy-tilhengere kunne hoppe over til denne litt mindre Subaru-utgaven.

Den er tøff og sporty, ikke minst i "trynet", nye Subaru Levorg. Foto: Tor Mjaaland

Men det er et tøft marked Subaru Levorg møter. Golf stasjonsvogn Alltrack, Skoda Octavia og Volvo V60 er noen av konkurrentene. Klar salgsvinner i denne gruppa er Octavia. Men med ambisjoner om å selge 4-500 Levorg ut året, tar Subaru sikte på å yppe seg i denne klassen. Grunnlaget for det er lagt. Bilen har svært mye av det norske bilkjøpere har på ønskelisten når de skal ha en stasjonsvogn godt egnet for norske kjøreforhold.

Hvor kommer navnet fra?

Navnet skjemmer ingen, heter det som kjent. Men navnet Levorg på Subarus nyhet , er i det minste litt annerledes. En biljournalist mente det minnet mest om etternavnet på en russisk toppdiplomat, andre tror at Le i ordet skal minne om Legacy, modellen Levorg nå tar over for og som det er satt sluttstrek for etter mer enn 25 års produksjon. I følge produsenten er forklaringen denne: Navnet Levorg er hentet fra de tre ordene: LE gacy, re VO lution, tou R in G.