Med abonnement og det lille RFID-kortet kan du "fylle tanken" for mellom 25 og 50 kroner, avhengig av hvor ofte du lader bilen. Foto: Torstein Øen
Daglig leder i Grønn Kontakt, Jan Pedersen, "fyller" hurtigstrøm på ladestasjonen på Vesterveien i Kristiansand. Foto: Torstein Øen

KRISTIANSAND: — Ja, det har vært en revolusjon i markedet siden Grønn Kontakt ble startet i 2011, sier daglig leder Jan Pedersen.

Grønn Kontakt er en nasjonal operatør og utbygger av ladenettverk for elbiler, eid av 23 kraftselskaper fra hele landet.

— Vi kommersialiserer, drifter og vedlikeholder ladeinfrastruktur, forteller Pedersen, selv med bakgrunn fra en rekke jobber i Agder Energi, blant annet som konserndirektør der. Agder Energi er et av eierselskapene gjennom datterselskapet Innovasjon og FoU AS, på samme måte som Statkraft og energiselskap fra hele landet satser på elbil-markedet. Selskapet holder til i Agder Energi-lokalene på Kjøita.

Ny strategi

Det voldsomme elbil-salget har resultert i at selskapet har meislet ut en ny strategi som skal iverksettes fra våren 2014. Fra starten av bare å satse på etablering av hurtigladere langs de mest trafikkerte veiene, skal det nå også bygges såkalte flexiladere. Disse er langt rimeligere å bygge og kan lade alle elbiler fra 3,6 kW til 22 kW.

Ulempen med hurtigladere som allerede er bygget kommer tydelig fram på ladestasjonen til Grønn Kontakt på Vesterveien i Kristiansand. Den passer kun for japanske elbiler og kan ikke benyttes av Tesla, E-up og BMWs nye elbil. Hurtigladerne er basert på likestrøm, mens fleksiladerne går på vekselstrøm. Alle elbiler har kontakt som kan benyttes for vekselstrøm.

Sørlandet ligger langt fremmer i løypa når det gjelder ladestasjoner. Når 2014 er omme, vil Grønn Kontakt ha etablert ladestasjoner både for hurtiglading og fleksilading i Arendal, Lillesand, Kristiansand, Mandal, Farsund, Lyngdal og Flekkefjord.

Innlandet

Og det jobbes med å få etablert ladestasjoner i innlandet, for eksempel på Evje.

— Men vi er avhengig av statlig støtte gjennom Transnova for å kunne bygge ut, sier Pedersen.

I starten var det gratis å lade elbilen. Den tid er forbi. Grønn Kontakt, som er størst i landet på utbygging og drift av ladestasjoner, tilbyr en abonnementsordning der kundene enten kjøper klippekort eller velger abonnementsalternativ for sjelden, normal eller ofte lading. Da vil hver enkelt lading koste fra 25 til 75 kroner, avhengig av hvor ofte du fyller opp med strøm. Kundene benytter et RFID-kort (et identitetskort) når de skal lade på de forskjellige stasjonene rundt i landet. Ifølge Pedersen velger de fleste å kjøpe klippekort.

Spennende marked

I en tid der det er lite vekst i energi-markedet, er strøm til ladestasjoner en ny mulighet for kraftselskapene.

— Rundt 2020 tror vi dette markedet kan utgjøre 500 GWh, sier Pedersen. Det er litt mindre enn det totale strømforbruket til husholdningene i Kristiansand i 2009. Og om salget av elbiler til privatfolk har tatt av i 2013, venter Grønn Kontakt-sjefen at det samme vil skje på varebilmarkedet. Når moms på el-drevne varebiler forsvinner fra nyttår, venter han en kraftig økning i salget også her. Og det er viktig for utslipp og luftkvalitet i storbyene der varetransporten står for en vesentlig del av forurensingen.

Pedersen medgir at utbyggingen går litt senere enn veksten i elbil-salget skulle tilsi, men tror og håper at myndighetene vil stille nødvendige støttemidler til disposisjon slik at farten kan økes.

Og nye ladestasjoner vil han plassere ved kjøpesentre eller store parkeringsplasser der folk lar bilene stå en stund slik at de kan bli godt ladet opp.

Hurtigladestasjoner i Agder

Det er fire hurtigladestasjoner på Sørlandet. To for Tesla på Brokelandsheia og i Lyngdal, de to andre er for japanske biler på Stoa i Arendal og på Vesterveien i Kristiansand.

To nye ladestasjoner leveres over jul, i Flekkefjord og Mandal, begge Flexi-stasjoner som passer for alle biler. Det er søkt om stasjoner i Lillesand, Lyngdal og på Evje.

Stasjonene i Arendal og Kristiansand skal bygges ut med Flexi-kontakt.

El-sykkel enda bedre

Miljøvernsjefen i Kristiansand synes det er bra med mange el-biler men smiler bredere når folk velger el-sykkel.

— For Kristiansand ønsker å bli en elbil-by, sier miljøvernsjef Øystein Holvik og understreker at det er et viktig bidrag for å redusere utslippene.

— Men for å redusere trafikken og få bort køene, hjelper det lite med el-biler. Da er el-sykkel et mye bedre valg, slår Holvik fast og er svært fornøyd med storsalget av el-sykler den siste tiden. Vel å merke dersom folk velger sykkel som et alternativ til bil.

Kommunen samarbeider med de ti største bedriftene i byen som representerer rundt 10.000 arbeidsplasser og låner gratis ut prøvesykler for å få folk til å benytte el-sykkel i stedet for bil til og fra jobben