3-serien har gjennom mer enn 40 år vært en av BMWs mestselgende modeller på verdensbasis og er produsert i nærmere 15 millioner eksemplarer. Da produksjonen startet midt på 1970-tallet, tenkte de neppe at bilen ville komme med både bensin— og elmotor i 2016.

Utvendig erb det ikke lett å se at BMW 330e kan gå på strøm. Men en ekstra luke for lading forteller at bilen går på både strøm og bensin. Foto: Tor Mjaaland

Men nå er den her, BMW 330e, og med en startpris fra like over 400.000 kroner, får du mye bil for pengene.

252 hestekrefter står til disposisjon gjennom en elmotor på 68 hk og en bensinmotor på 184. Begge motorene ledes direkte gjennom automatkassen, noe som gir sømløs veksling mellom fossil motor og elmotor, samtidig som du får full utnyttelse av hestekreftene.

Barskere

Fjorårets facelift ga 3-serien et litt barskere utseende. Det harmonerer godt med de 6,1 sekundene du bruker fra stillestående til du passerer 100-grensen. Og bilen er så stillegående og velkjørende at du skal vokte deg vel for ikke å passere grensene der UPs radar slår ut og tar fra deg litt av gleden ved at du bare må ut med 16.972 kroner til staten når du kjøper den. For en tilsvarende BMW med like stor «fossil motor» må du ut med nærmere 190.000 kroner i avgifter.

Seter og totalkomfort er av vanlig høy BMW-standard i 330e. Foto: Tor Mjaaland

I BMWs eDrive-satsing, med miljøaspektet sentralt, finner vi nå i en rekke modeller — og flere er underveis. Det startet med sportsbilen i8, og nå er det enten helelektriske eller ladbare utgaver i alle de viktigste segmentene.

Bakhjulsdrift

Denne utgaven får du ikke med firehjulsdrift i motsetning til flere av de andre miljøbilene til BMW. På sørlandsk sommerføre følte vi overhodet ikke behov for annet enn bakhjulsdriften det tyske premiummerket tviholdt på i en årrekke. Batteriene gir bilen rundt 160 kilo mer vekt, noe vi ikke kunne merke gikk ut over kjøreegenskapene. Batteriene stjeler også litt av plassen til bagasjerommet som mister noen centimeter i høyden.

Kjørelengde

Kjørelengde på elmotoren er oppgitt til 40 kilometer, men avhenger selvsagt av kjørestil og vei- og værforhold. Realistisk kjørelengde vil nok være pluss/minus 30 kilometer på strøm. Men vi har samtidig fått tilbakemeldinger fra de som har kjørt flerbruksbilen 225 XE Active Tourer og passert 40 kilometer kjørelengde. Sikkert med superlett fot på gasspedalen.

På trykk-skjermen kan du velge mellom auto e-drive der bilen selv velger mellom strøm og bensin, max e-drive på strøm eller "save" der bensinmotoren lader opp elmotoren. Her kjører vi på max e-drive. Foto: Tor Mjaaland

Flere valg

På tur kan du velge mellom «auto edrive» der bilen selv bestemmer om den går på strøm eller bensin, «max e-drive» der du tyner flest mulig kilometer ut av elmotoren eller «save» der bensinmotoren lader elmotoren. Det siste kan være bra å ha dersom du er på vei inn i en storby der det bare er tillatt for nullutslippsbiler.

Hva får du så om du velger sedanutgaven av 3-serien med to motorer og nesten ikke statlige avgifter? Du får en bil full av kjøreglede, du sitter utrolig godt, og plassen til fire personer er helt på topp. Femtemann vil nok føle det litt småtrangt i baksetet.

Lavt forbruk og utslipp

Med et oppgitt forbruk på 0,19 liter per mil og CO2-utslipp på 44 gram per km, fremstår BMW 330e som svært miljøvennlig og billig i drift.

Batteriene stjeler litt av bagasjeromplassen, men fortsatt er det rimelig bra med plass. Foto: Tor Mjaaland

Etter at ladbare hybridbiler så å si ble fritatt for avgifter til staten, har det vært en livlig diskusjon om hvor miljøvennlige disse bilene er. Ofte har de relativt store bensinmotorer med et forholdsvis høyt drivstofforbruk på langturer.

Når forbruk og utslipp testes, skjer dette over relativt korte avstander, og dermed blir oppgitt forbruk og utslipp preget av at mye av kjøreturen har gått på strøm. De ladbare hybridene har en rekkevidde på strøm på fra 20 til 40 km.

Samtidig vet man at 80 prosent av folks gjennomsnittlige daglige kjørelengde er på under 30 kilometer. Med andre ord, dersom du er flink til å lade hybridbilen din, vil store deler av totalkjøringen kunne skje på strøm.

Realistisk

Da er et gjennomsnittlig forbruk på rundt 0,2 liter på mila kanskje realistisk dersom du hører hjemme i kategorien «normalbilist» med mye daglig småkjøring.

Er du en «langturbilist», med mange langturer i uka, vil bensinforbruket og utslippet ligge klart høyere enn oppgitt fra fabrikken.

Det er på grunnlag av dette at kommunikasjonssjefen i NAF, Inger Elisabeth Sagedal, har oppfordret folk med ladbare hybrider til å bli «flinke» ladere.