Det er ferske tall fra Folkehelseinstituttet som viser at salget av alkohol på flyplassene sank med fire prosent i fjor, etter å ha vokst hvert år siden 2011.

– Statistikken viser at alkoholforbruket økte pr. innbygger i Norge totalt i 2016, mens taxfree-omsetningen falt pr. innbygger. Så det er tydelig at økt alkoholforbruk drives av dagligvarehandelen og Vinmonopolet, sier kommunikasjonssjef Haakon Dagestad i Travel Retail Norway (TRN) til Aftenposten.

Haakon Dagestad, Travel Retail Norway. Foto: Johnny Syversen

Kritikk mot «spritsjappe» på flyplassene

Selskapet står for så å si all taxfreehandel på Avinors flyplasser, og har ansvaret for det avgiftsfrie salget på lufthavnene i Oslo, Bergen, Trondheim, Kristiansand og Stavanger.

Salget av taxfreevarer tilfører Avinor årlige inntekter på rundt 2,5 milliarder kroner, som brukes til å opprettholde driften av 46 flyplasser rundt om i landet.

LES OGSÅ: Nå kan reisende handle taxfreevarene på nett

Taxfreebutikkene på flyplassene har ofte vært gjenstand for hard kritikk og blitt kalt for «spritsjapper». Dette fordi reisende tidligere ble møtt av stabler med brennevin og øl når de har oppsøkt taxfreeutsalgene.

I dag er situasjonen annerledes, og alkoholen har fått en mer tilbaketrukket plassering i butikkene.

– Vi håper politikerne legger merke til endringene vi har gjort og ser at vi nå viser hvordan man kan drive ansvarlig salg av alkohol og dreie forbruket vekk fra brennevin, sier Dagestad.

En planlagt nedgang i salget

Folkehelseinstituttets målinger for 2016 viser at det ble solgt 7 millioner liter vin, 3,1 mill. liter brennevin og 3,4 mill. liter øl fra taxfreebutikkene. Det utgjorde 2,1 millioner liter ren alkohol, mot nær 2,3 millioner liter i 2015.

Nedgangen er på nærmere 9 prosent.

LES OGSÅ:

Både for brennevin og vin gikk omsetningen ned, mens øl viste en meget beskjeden vekst.

For TRN kommer ikke nedgangen i alkoholsalget overraskende:

– Nei, for oss er dette veldig gode tall. Fallet i brennevinssalget er et fall vi har planlagt for og ønsket. Andelen øl og vin øker, og mindre brennevin. Det gjør også at vi selger mindre ren alkohol, hvilket er viktig og bra. De viktigste tiltakene for å redusere spritsalget har vært vareplassering og butikkutforming, sier han.

Styrer kundene unna det kundene sparer mest på

Dagestad sier selskapet har tatt grep for å dreie alkoholsalget vekk fra sprit og over til vin og øl:

– Vi har bevisst lagt til rette for at kundene skal kjøpe mindre brennevin, til tross for at brennevin er den produktgruppen hvor det er største besparelse å handle på taxfree. Mange arealer hvor det før var brennevin er det nå sukkervarer eller parfyme og kosmetikk, sier han.

– I tillegg har vi økt utvalget av vin og øl, hvor vi nå på Oslo Lufthavn har vi over 600 ulike viner og over 50 ulike øl, så omsetningen blir ikke særlig skadelidende ved at brennevinssalget har falt så kraftig, sier Dagestad.

LES OGSÅ:

Folkehelseinstituttet: Kan være forbigående salgsfall

Forsker Daniel Bergsvik ved Folkehelseinstituttet sier at det ikke er mulig å slå fast at alkoholsalget faller varig.

Han viser til at antall utenlandsreisende har flatet ut de siste par årene og at det har pågått ombyggingsarbeider på flyplasser som kan ha påvirke salget.

– Det er riktig at det i fjor har vært en nedgang i taxfree-salget, målt i liter ren alkohol. Taxfree-salget følger antall reisende, og det har vært stabilt i 2016, mens salget av brennevin er generelt fallende. Det forklarer nedgangen, sier Bergsvik.

Han mener det blir interessant å følge taxfree-salget videre:

– Lufthavner utvides, taxfreeutsalgene blir større og antall reisende forventes å øke i de neste årene. Taxfree-salget kan igjen ta seg opp, sier Bergsvik.