POPULÆR TANTE: Rovers P4-modell ble presentert høsten 1949 og ble laget helt fram til 1964. Den ble kalt Auntie Rover og var meget populær. Foto: Bernt Erik Olsen
OVERGANG: Rover 2000 kom i 1963 og var en meget stor overgang for de konservative Rover-kundene. Foto: Bernt Erik Olsen
FINESTE: Wolseley 110 var den fineste, men både Austin og Morris leverte biler med samme karosseri. Foto: Bernt Erik Olsen
STORBIL: Behovet for en større bil førte til at denne modellen, Hillman Super Minx, ble introdusert. Foto: Bernt Erik Olsen

Triumph

NORGES-POPULÆR: Triumph Herald ble en storselger i Norge. Foto: Bernt Erik Olsen

Triumph-fabrikken er nok like kjent for sine motorsykler som for bilproduksjonen, men begynte i alle fall å lage biler i 1923. Det var først og fremst små biler som ble laget, både som familiebiler og sportsvogner, og fabrikken hadde ganske stor suksess på racerbanene med sine små sprekinger.I 1944 ble Triumph kjøpt opp av den noe større Standard-fabrikken, men fortsatte som eget merke, og det var faktisk Standard som først forsvant fra markedet (i 1963). Triumph hadde da fått en stor suksess med sin Herald-modell, som i 60-årene ble produsert i over en halv million eksemplarer. Også i Norge var dette en populær bil.

Utenom Herald var det først og fremst sportsvogner som ble Triumphs styrke, med de små Spitfire— og de noe større TR-modellene, i tillegg til den 8-sylindrede Stag. Imidlertid var økonomien vanskelig og Triumph ble en del av British Leyland-konsernet, frem til den endelige slutten i 1984. ## Rover

LUKSUS: Den mest luksuriøse Roveren på 60- og 70-tallet var denne 3,5 literen med V-8-motor. Foto: Bernt Erik Olsen

Rover er et av de fine, engelske merkene, på 50— og 60- tallet reklamerte de med teksten "One of Britain’s Finest Cars" – og på folkemunne ble bilene omtalt som fattigmanns-Rolls-Royce. Roverfabrikken startet allerede i 1904, og den eldste Roveren som befinner seg i Norge, er Norsk Veteranvognklubbs 1905-modell.Rover laget stødige og solide biler, og på det norske markedet slo merket først an etter krigen med sin P4-modell, som ble presentert høsten 1949 og ble laget helt fram til 1964. I tillegg til personbiler produserte fabrikken også terrenggående biler under navnene Land-Rover og Range Rover. Også Rover havnet etter hvert under paraplyen til British Leyland, og en del av de siste personbilene med Rover-merket var lett oppfriskede Honda-modeller. Etter hvert forsvant både kunder og penger, og etter noen års stillhet ble Rover-navnet og de tilhørende rettighetene solgt til en kinesisk bilfabrikk, som imidlertid markedsfører sine biler under navnet Roewe.

Wolseley

SJELDEN: Wolseley 15/60 var en sjelden bil i Norge, men noen stykker var der jo! Foto: Bernt Erik Olsen

Wolseley-fabrikken startet opp i 1896 av det britiske konsernet Vickers, og etter et par eierskifter ble firmaet i 1935 overtatt av Morris, som hadde planlagt å benytte Wolseley-navnet på sine fineste biler. Etter hvert ble det imidlertid til at bilene var ganske like enten de het Morris eller Wolseley, bare med den forskjell at Wolseley var finere utstyrt og mer luksuriøse, med de typiske britiske skinnsetene og edeltrepaneler innvendig.I tillegg til Morris og Wolseley laget dette konsernet også MG og Riley, som var regnet som mer sportslige biler. På 50-tallet ble konsernet fusjonert med Austin til British Motor Corporation, og ideen med like biler med forskjellig navn ble i enda større grad enn før gjennomført. Blant annet ble det laget en Morris Mini-variant med et lite utstikkende bagasjerom og en imponerende grill, og denne fikk bære Wolseley-navnet.

Etter diverse rasjonaliseringer, og etter at også BMC ble tatt inn i British Leyland-konsernet, forsvant Wolseley som eget merke i 1975. ## Hillman

MESTSELGENDE: Hillman Minx var nok den Hillman-en som det ble solgt flest av i Norge. Foto: Bernt Erik Olsen

Hillman var et av de mest populære britiske merkene i Norge, både før og etter 2. verdenskrig. Fabrikken ble startet som selvstendig bedrift i 1907, men i 1928 overtok brødrene Rootes både Hillman og Humber, og samkjørte disse merkene på den vanlige britiske måten, med Hillman som den rimelige og Humber som den dyrere modellen.Heller ikke Hillman slapp unna økonomiske problemer, og i 1964 kjøpte Chrysler seg inn i firmaet, som de overtok fullt og helt i 1967. Det førte til at Hillman-navnet forsvant i 1970 og ble erstattet av andre navn, først Sunbeam og deretter Talbot.

Hillman ble imidlertid fortsatt produsert under dette navnet i Sør-Afrika helt fram til 1977, og Hunter-modellen ble laget på lisens i Iran (under navnet Peykan) til langt ut på 80-talet. Også i India ble det produsert Hillman-modeller i en årrekke. Men nå er det ikke noe igjen.