Polske Arkadiusz Piotr Misiuro i gang med klargjøring av en flunkende ny BMW i3. Oppdrag for bilbransjen utgjør ca halvparten av omsetningen til Carshine. Foto: Tor Mjaaland

Og vilkårene har nok vært og er fortsatt svært forskjellige innenfor bilpleiebransjen, selv om myndighetene har tatt grep for å få bort svart arbeid, ulovlige arbeidsavtaler og grove miljøsynder. Det setter lederen i Carshine stor pris på, et firma som har vært i virksomhet siden 1996 i en bransje der gjennomsnittlig «levetid» på bedriftene er rundt fire år.

Eneste i landet

Men så er da også firmaet i Sørlandsparken, ifølge daglig leder, eneste innen bilpleie i landet som er miljøfyrtårnsertifisert med de krav og forpliktelser som ligger i det. De har også utarbeidet et eget dataprogram for føring av timelister og personallister, nye krav som er kommet til bransjen i 2014. Programmet er tatt i bruk av 15 andre bilpleiefirmaer som også ønsker å være seriøse i en bransje der det utvilsomt har vært mange «cowboyer» i virksomhet.

Umulig

— Det er selvsagt umulig å konkurrere med useriøse firmaer som tar 200 kroner for en tre timers jobb, sier den unge daglige lederen som ofte har sett at «det kan bli dyrt å kjøpe billig». Mange kunder har kommet til Roland og hans kolleger etter mislykkede jobber der lakken er blitt mer eller mindre ødelagt på grunn av manglende fagkunnskap og bruk av feil utstyr og midler. - Da kan det koste en god del å få rettet opp feilene og få bilen fin igjen, sier Roland.

Solid økning

Carshine tok et skikkelig jafs omsetningsmessig i fjor og økte fra godt og vel seks millioner kroner til over ti millioner. - Vi har vist at det går an å drive seriøst i denne bransjen uten svart arbeid, med kontrakter, verneutstyr, utslipp som tas skikkelig vare på og stadig utprøving av mer miljøvennlige produkter, sier Roland. Han forteller at ca halvparten av omsetningen dreier seg om klargjøring av nye og brukte biler for byens bilfirmaer, den andre halvparten er på privatmarkedet. Og spenner fra utvendig håndvask til full sliping av bilen der den ofte blir nesten som ny i lakken igjen. Mellom der ligger polering, lakkbehandling, rens av seter og tak, luktsanering, fjerning av flekker i setene, motorvask og fjerning av hundehår.

Polske Arkadiusz Piotr Misiuro i gang med klargjøring av en flunkende ny BMW i3. Oppdrag for bilbransjen utgjør ca halvparten av omsetningen til Carshine. Foto: Tor Mjaaland

PrestisjejobbBernhard Roland er stolt over hastejobben de fikk fra Statens Vegvesen i fjor da 150 biler ble tilgriset etter taklekkasje i Oddernestunnelen. — Bra at det offentlige bruker en seriøs aktør i bransjen til slike jobber. Vi fikk mye skryt, bileierne var fornøyde både med oss og Vegvesenet, og vi sto på natt og dag for å få bilene fine igjen, smiler Roland.

At det er en god del utlendinger i denne bransjen, vet de fleste. Også Carshine har utlendinger i staben, hele sju polske statsborgere. - De får selvsagt samme lønn som de norske, de får norskkurs på bedriftens regning, og flere av dem har etablert seg med bolig og familie i Kristiansand, forteller Roland.

Han syntes også det var helt greit at fylkesmannen kom på kontroll nylig. For den kontrollen resulterte i null pålegg. - Nå håper jeg at myndighetene følger opp de nye kravene til seriøs drift som bilpleiebransjen sammen med frisører og hudpleiere har fått i 2014. Det vil komme både de seriøse og kundene til gode, sier Bernhard Roland.

Eks-politimannen stortrives

— Jeg stortrives og lengter ikke tilbake til jobben som kriminalpoliti i Gdansk i Polen, sier Roman Binczyk.

I snart tre år har han bodd i Norge, og like lenge har han arbeidet hos Carshine i Sørlandsparken. 40-åringen forteller om et usikkert liv i Polen, med stor kriminalitet i en jobb han nesten aldri hadde fri fra. - Jeg ble kalt ut på kvelder og netter. Her har jeg fri når jeg har fri og kan dyrke hobbyer som å gå i fjellet og dra på turer med motorsykkelen min, forteller Roman som har to kamerater fra Gdansk på samme arbeidssted. Også de har vært der i flere år.

Den tidligere politimannen i Gdansk, Roman Binczyk, stortrives på Sørlandet og i jobben på bilpleiebedriften Carshine.

Ordnede forholdHelt stødig i norsk er han ikke, så kommunikasjonen går på en blanding av engelsk og norsk, men han er tydelig på at han ikke har planer om å flytte hjem igjen. Polsk kjæreste har han fått seg og skryter av de ordnede forholdene hos bilpleiebedriften. Og ikke minst er han fornøyd med norske lønninger. — I Polen hadde jeg råd til to liter bensin etter å ha jobbet en time som politi. I Norge får jeg ti, tolv liter bensin for timelønna, smiler han.

Jobber og lever

Det var kameratene som oppfordret ham til å komme til Norge og ta jobb i Kristiansand. - Kom til et normalt og stabilt land der du ikke trenger være redd for at motorsykkelen din blir stjålet hver eneste natt, sa de til meg, sier Roman Binczyk og har følgende sammenlikning med dagens og det tidligere livet: - Der jobbet og sov jeg. Her jobber og lever jeg, sier eks-politimannen.

- Leverer kvalitet

Øyvind Lien er daglig leder hos Bay Auto. Han forteller at de i «alle år» har samarbeidet med Carshine. - Et veldig godt samarbeid. De leverer kvalitet og har kontinuitet i virksomheten, sier Lien. Carshine klargjør nye biler for Ford-forretningen i Sørlandsparken, en tjeneste det er kunden som betaler for i det som kalles frakt og leveringskostnader.

— At Carshine er ordentlig miljøsertifisert, setter vi selvsagt stor pris på, legger Lien til.

En bransje med mange avvik

— Det er en bransje der vi dessverre opplever samme avvik flere ganger uten at det blir rettet opp.

Det sier senioringeniør Solvår Reiten i Miljøvernavdelingen hos fylkesmannen i Vest-Agder om bilpleiebransjen. Når det gjelder Carshine, karakteriserer hun firmaet som ett av de seriøse i bransjen som de har en god dialog med dersom de avdekker avvik.

Substitusjonsplikt

— Men for mange andre bilpleiefirmaer har vi gått til det skritt å sette krav til huseier for å få ryddet opp, forteller Reiten, som sier at brudd på substitusjonsplikten er blant de hyppigste avvikene. Denne plikten innebærer hele tiden å lete etter og ta i bruk mer miljøvennlige stoffer. - Alt for mange fortsetter å bruke de kjemikaliene de alltid har benyttet, sier senioringeniøren og viser til at avløpsnettet er en kritisk faktor. Derfor er det viktig at også kommunene kommer på banen og stiller krav til hva som går ut i nettet. - Kommunene har vært sene til å reagere, men nå begynner Kristiansand å ta tak i dette, sier Solvår Reiten.