OK, spillerne i bakerste rekke bør ikke være av det storvokste slaget, men ellers har nye BMW 2-serie Gran Tourer massevis av plass til storfamilien som skal på tur. Da BMW lanserte sin 2-serie Active Tourer i fjor, var det nok enkelte innen BMW-familien som ble en smule overrasket, blant annet over forhjulsdriften.
Lenger
Nå er den forlengede utgaven av Active Tourer kommet, og den er blitt 21 cm lenger enn lillebror. I tillegg er den høyere, noe som gjør at romfølelsen inne i bilen blir svært god.
Og så har den altså plass til sju mennesker, med smått og stort. I aller bakerste seterad helst av den første kategorien, selv om en kan øke benplassen betraktelig ved å skyve midterste seterad frem hele 13 cm. Det går selvsagt ut over plassen i det ordinære baksetet, men burde være til å leve greit med for de ikke alt for langbeinte.
BMW-selger Tor Erik Aanensen
Og bruker du den som femseter, er bagasjeromplassen herlig stor, over 700 liter om du har baksetet i fremre posisjon. Og i midtre seterad skal det også være plass til to store og ett mindre barnesete. Det setter mange pris på.
Nok om plassen inni bilen.
Tøffest forfra
Hva med det utvendige? BMW kan lage vakre biler, det vet de fleste. Like lett er det ikke å lage en flerbruksbil, eller en premiumbil i kompaktklassen, like stilig som de mange familiemedlemmene er. Men sammenlikner du Gran Tourer med konkurrenter som VW Touran eller Ford S-Max, så har den absolutt ikke noe å skamme seg over.
Tøffest er den utvilsomt forfra, bakover likner den vel mer på flere av de andre modellene den konkurrerer med. Hvem dette er, er ikke så lett å få ut av BMW. Men Ford S-Max, VW Touran, Opel Zafira og diverse japanske og franske familiebiler opererer i samme segmentet.
Kjapp nok
Men her er det BMW det dreier seg om. Og bak rattet får du faktisk den gode BMW-følelsen selv om bilen både er ganske høy og lang. Dieselutgaven med 163 hestekrefter, automatgir og firehjulstrekk, som vi hadde noen gode formiddagstimer med, er kjapp nok i massevis, stillegående og presis og direkte å manøvrere.
Men denne utgaven, fullstappet med utstyr, må du ut med godt over 600.000 kroner for på sikre deg. Stikkord som adaptivt understell, BMWs eminente infotainmentsystem, elektrisk justerbare sportsseter, ryggekamera og massevis av tenkelig sikkerhetsutstyr er på plass i bilen.
Bra startpris
I den andre enden av prisskalaen er det langt hyggeligere tall å berette om. Velger du forhjulsdrift, bensin— eller dieselmotor på 136 hk, er startprisen ca 370.000 kroner. Billigste utgave med 4X4 sniker seg så vidt under en halv million, men der er også automatgir standard.
Som vanlig må du ut med noen titusener for å få utstyr du gjerne vil ha med. Så realistisk pris på firehjulstrekkeren blir nok nærmere 600.000 kroner.
Hvorfor?
Hvorfor kjøpe BMW 2-serie Gran Tourer, spør du kanskje?
Svaret er ganske enkelt: Du får en stor og romslig bil med BMW-kvalitet, morsomme kjøregenskaper til en så stor bil å være og mulighet både til å velge alt fra en relativt rimelig «innstegsmodell» til en skikkelig premium flerbruksbil full av utstyr du vil sette pris på. Men som du selvsagt må betale for.
«Premium for folket«
En premium flerbruksbil til en folkelig pris», sier Tor Erik Aanensen.
Han er BMW-ansvarlig på salg hos Bavaria Kristiansand. Og har nylig fått en ny og annerledes BMW i porteføljen. Forhjulsdrevne flerbruksbiler, eller MPV-er, som de kalles, er i høyeste grad noe nytt fra BMW.
BMW-selger Tor Erik Aanensen
Aanensen skynder seg å legge til at selvsagt fås bilen også med BMWs x-drive, altså drift på alle fire hjulene, men medgir gjerne at både 2-serie Gran Tourer og forgjengeren Active Tourer, er uttrykk for en ny og litt annerledes satsing fra den tyske bilprodusenten.
Nye kunder
Dermed må Aanensen og hans kolleger ut i markedet og slåss om nye og andre kundegrupper. — I BMW sentralt regner de med at 80 prosent vil være nye BMW-kunder når det gjelder denne bilen, sier Aanensen som har biler fra 249.000 kroner til 2,5 millioner kroner å tilby kundene. - Med en startpris på 363.000 kroner burde Active Tourer være svært konkurransedyktig, mener han og nevner kjapt at BMW nå legger mer utstyr inn i grunnmodellene enn de hadde rykte på seg å gjøre tidligere.