RESTAURERT: Bilen er fulsltendig nyrestaurert også inni Foto: Bernt Erik Olsen
ROMSLIG: Forholdsvis romslig bagasjeplass Foto: Bernt Erik Olsen
MODELLSKILT: Originale ekstralykter og skilt som viser årsmodellen Foto: Bernt Erik Olsen
MYE ARBEID Andreas Ilebekk har lagt ned en stor jobb for å få bilen i tipp topp stand. Foto: Bernt Erik Olsen
LINJER: Lange, slanke linjer preger 190 SL. Foto: Bernt Erik Olsen

ARENDAL : Andreas Ilebekk fra Bjorbekk ved Arendal hadde gjort seg ferdig med sin BMW fra 1950, som tidligere er presentert i denne artikkelserien. Det var greit å kjøre på turer med BMW’en synes både han og kona, men for Ilebekk ble det visst et lite savn å ikke ha noe prosjekt i garasjen lenger. Men slikt er det jo mulig å gjøre noe med!

Nytt prosjekt

Dermed gikk Ilebekk til anskaffelse av et nytt prosjekt, og denne gang noe fra absolutt øverste hylle. Han kjøpte en Mercedes-Benz 190 SL fra 1955 – og det er en bil det ikke finnes mange av her i landet! Bilen var i en sørgelig forfatning, det skal innrømmes, men Ilebekk gikk på med friskt mot og i løpet av et par år hadde han forvandlet et rustent vrak til den flotte bilen vi ser på bildene her. Nå sier han at det ikke blir flere prosjekter, men det vil jo vise seg…

( Artikkelen fortsetter under bildet )

RESTAURERT: Bilen er fulsltendig nyrestaurert også inni Foto: Bernt Erik Olsen

Da Mercedes på 50-tallet begynte å planlegge en ny sportsbilrekke, hadde de lagt seg på et nokså høyt nivå. De fleste husker vel 300-modellen, den med måkevingedørene, og den ble også levert som åpen toseter. Men disse modellene ble forferdelig dyre og helt utenfor rekkevidde for de aller fleste. På initiativ av den amerikanske Mercedes-importøren ble det derfor i 1954 laget en prototype av en åpen bil basert på 300-modellen, men 25 cm kortere og med en firesylindret motor.

Slo an

MODELLSKILT: Originale ekstralykter og skilt som viser årsmodellen Foto: Bernt Erik Olsen

Prototypen slo så godt an, både i Tyskland og i USA, at det ble besluttet å sette produksjonen i gang. Prisen viste seg å bli bare drøyt halvdelen av 300-modellen, og dermed åpnet man for store kjøpergrupper. Riktignok var det ingen direkte billig bil, det har jo Mercedes aldri vært, men likevel hadde Mercedes aldri solgt så mange åpne biler som de gjorde med denne modellen. Den ble produsert fra mai 1955 til februar 1963, til sammen i 25.900 eksemplarer.190 SL-modellen var ingen utpreget racerbil med 1900-motor og 105 hester. Onde tunger kalte den for boulevard-raceren og noe var det nok i det. Men den ble betraktet som en meget behagelig turbil og kvaliteten var god, med ett unntak: Den rustet. Det fikk også Andreas Ilebekk erfare under restaureringen av bilen på bildene. Og den gang, for snart 60 år siden, var bruken av rustbeskyttelse mildest talt begrenset, for ikke å si helt fraværende. Når bilen nå er restaurert og helt rustfri, kan vi nok regne med at den holder 50 år til!

En revolusjon

Sammenlignet med de åpne bilene Mercedes leverte før og like etter krigen, basert på 170-modellen, var 190 SL nærmest en revolusjon. Ingen skal si at 170-modellene ikke var vakre i utformingen – og de vekker jo berettiget beundring fremdeles når det dukker opp en av arten – men med 52 hester var de i enda mindre grad enn 190 SL noen racerbil. Dette poenget tok fabrikken til seg da neste generasjon kom i 1963.