KRISTIANSAND: Kombinasjonen av intens salting på veiene og de klimatiske forhold, gjør at bilene på Sørlandet er mer utsatt for rust enn biler andre steder i landet. Og saken er ganske enkel; ingen biler kan kjøre fra rusten uten beskyttelse. Ekstra rustbeskyttelse er nødvendig selv på en ny bil dersom du ønsker på forhindre at rusten begynner å spisse opp bilen din.

— Det gjelder aller modeller og alle merker, ingen biler kommer fra fabrikk eller importør med rustbeskyttelse som er god nok til å holde stand mot den saltsuppa vi har her hos oss, sier Arve Christensen ved Sørlandsparken Dinitol Senter.

Skrekkbildet

For tvilere har Christensen en anselig samling bilder på PCen sin, de viser han fram til skrekk og advarsel til de stor har fått opplyst eller tror at den nye bilen ikke ruster. Her bilder av 2 -3 år gamle biler av premiummerker med tydelige rustangrep, selv biler til en million kroner og topp standard og kvalitet påvirkes etter kort tid under de forholdene Vegvesenet tilbyr på saltede stamveier. Premiummerkene skiller seg ikke fra andre merker når det gjelder rust, skal vi tro bildene hans.

— For meg er det en gåte at folk som skifter sinkanode og smører bunnstoff på båten sin hvert eneste år, ikke skjønner at også bilen må understellsbehandles. Bilene går jo i saltvann halve året, sier Arve Christensen.

Rett skal være rett, noen biler kommer fra fabrikken med en viss rustbeskyttelse. Men det er en beskyttelse som verken tar hensyn til våre spesielle klimatiske forhold eller de enorme mengdene salt som brukes for å holde veiene bare i vinterhalvåret. ”Fabrikk-beskyttelsen” er gjerne tynn og dekker ikke alle krinkler og kroker på bilens underside. Dessuten er det slik at mer miljøvennlig bilproduksjon med miljøvennlige materialer og vannløselig lakk, gir rusten «en fordel», for å si det sånn.

Full behandling

— Noen lokale forhandlere behandler alle biler de selger, ut over det som måtte være gjort på fabrikken eller hos importøren. Men det er et godt råd til alle som kjøper ny bil at de forsikrer seg om at den nye bilen gjennomgår full antirustbehandling, sier han. Da er bilen «i rullene» til selskapet som driver understellsbehandling og vil bli fulgt opp og kontrollert.

— Hva med gamle biler som ikke er rustbehandlet?

— Aller best er det å komme i gang når bilen er ny, men vi kan selvsagt behandle bruktbiler som ikke har vært rustbeskyttet tidligere. Men har bilen begynt å ruste, er det egentlig snakk om å utsette problemene. Men bilen vil kunne så et lengre liv. Vi må da foreta en grundig rengjøring, fjerne eventuell rust eller kapsle den inn i epoxy og så kan vi starte med å bygge opp rustbeskyttelsen, forklarer Arve Christensen.

— Er det aldri for sent rustbeskytte?

— Noen ganger kan skadene på en eldre bil være så omfattende at kostnadene ikke står i forhold til gevinsten, sier Christensen.

Dagens biler er proppfulle av elektronikk og sensorer som kan bli skadet dersom rustbeskyttelsen ikke påføres pinlig nøyaktig. Seriøse firmaer bruker fabrikkenes anvisninger for å få optimal beskyttelse. Det er slutt med den tiden da det ble boret hull i kanaler og hulrom for å komme til med sprøytene. Nå brukes inspeksjonshull og gjennomføringer som bilene er utstyrt med ved produksjonen.

Fri for rust

Vi spør Arve Christensen om rustbeskyttelse virkelig kan hindre rust fullt ut.

— Ja, sier han, - det ka det. Forutsetningen er at bilen blir behandlet som ny og at behandlingen følges opp jevnlig.

Han viser oss en Toyota Corolla med 20 år på veien. Den har vært «i rullene» hos Arve Christensen siden den var ny og etterbehandling har skjedd med jevne mellomrom. Corollaen er fri for synlig rust i alle fire hjulbuer og på understellet som altså jevnlig blir sprøytet med rustbeskyttelse.