Og i følge Skoda-selgerne er det bare Superb og Rolls Royce som tilbyr paraplyer gjemt i begge fordørene.

Sammenlikningen med Rolls Royce skal vi la ligge selv om det var topputgaven av nye Skoda Superb, den såkalte L&K-modellen, vi forsøkte. Køen av prøvekjørelystne sørlendinger var lang den dagen vi lånte bilen, og de fleste kom tilbake med et smil om munnen. For her viser Skoda at nå er det ingen fra eierfamilien Volkswagen som holder litt igjen når det gjelder design, utstyr og kvalitet.

Ja, det er god grunn til å spørre om hvorfor man skal kjøpe Passat, som jo er en virkelig god og flott bil, når man kan få den større Skoda Superb 30-40.000 kroner billigere.

Stilig bil

Det er tredje generasjon Superb som i disse dager er klar for Sørlandet. Bilen har helt siden den ble lansert blitt kjent for overdådig benplass til bakesetepassasjerene, enormt bagasjerom og helt ok design og kjøreegenskaper.

Du skal ha svært lange ben om du klager på plassen i baksetet. Bredden er økt med 6-7 cm og øker komforten forbaksetepassasjerene. Foto: Tor Mjaaland

Forskjellen fra forgjengerne er i første omgang utseendet, eller design, om man vil. «Noen liker mora og noen dattera», heter det jo. Men her tror jeg det er kjapt å bli enig om at nye Superb er blitt en svært stilig utgave av Skoda-familiens flaggskip. I tillegg er plassen minst like god som før, blant annet er bredden økt med 6-7 centimeter, noe som har gitt baksetefolket bedre plass enn i forrige utgave som kanskje var litt i smaleste laget til tre godt voksne tett i tett.

Øverste hylle

Også i forsetene merker du at bilen er blitt bredere. Albueplassen mellom fører og passasjer er økt, og i midtkonsollen får du plass til hele tre kopper eller vannflasker. En fiffig innretning gjør at colaflasken står så støtt at du med en hånd kan skru av eller på korken. Faktisk litt ekstra sikkerhet i det. Også når det gjelder materialbruk merker du at Skoda nå får lov til å plukke varer fra øverste hylle i Volkswagen-konsernet.

Bagasjerommet i Skoda Superb Combi rommer over 600 liter. Foto: Tor Mjaaland

Superb er en stor bil, hele 4,86 meter lang. Men vekten er redusert med 75 kilo i forhold til forgjengeren, og sammen med redusert luftmotstand og moderne motorer er utslipp og drivstofforbruk redusert med opp til 30 prosent.

Lettkjørt

Forgjengeren var stor og opplevdes også som en stor bil å kjøre. Etter en tur på svingete veier i Randesund og Høvåg er konklusjonen at denne bilen faktisk virker mindre. Kjører du litt aktivt og velger sportsmodus, er den både lettkjørt og gøyal selv på dårlige veier.

I følge Skoda er det bare Rolls Royce Phantom og Skoda Superb som har paraplyer gjemt i dørene. Foto: Tor Mjaaland

At Skoda også leverer en solid sikkerhetspakke i billigste utgave til ca 310.000 kroner, er positivt. Mange vil nok plusse på til Ambition, Style eller toppmodellen L&K der sistnevnte er stappfull av utstyr som wifi, skinnseter, el-bakluke med fotsensor, adaptivt understell, varme i baksetene og en god del mer.

Stasjonsvognen

Foreløpig er det kombiutgaven som er på plass hos G-Bil i Sørlandsparken. Om en måned kommer stasjonsvognen som helt klart blir bestselgeren. Med et bagasjerom på 660 liter og tett på to kubikkmeter med nedslått baksete, får du med deg alt du trenger og mer til.

Det er bare Superb og Rolls Royce Phantom som er utstyrt med paraplyer

Salgssjef Tor Erik Røed

Men «kombi-Superben» burde absolutt være et alternativ. For selv om nordmenn elsker stasjonsvogner, vil mange ha bilbehovet fullt ut dekket i kombiutgaven. Også her er bagasjerommet på over 600 liter og plassen innvendig svært romslig.

En smilende og optimistisk salgssjef hos G-Bil, Tor Erik Røed. Foto: Tor Mjaaland

«En ny æra for Skoda», sier opprømte salgsfolk hos Skoda. På sørlandsk vis hadde vi kanskje heller sagt: Nå må de andre passe seg!

Mange muligheter

Valgmulighetene er mange dersom du tenker på å anskaffe nye Skoda Superb.

For det første kan du velge mellom forhjulsdrift eller nyeste Haldex 4X4. Av erfaring vet vi at de fleste som kjøper Skoda vekger firehjulsdrift.

.

En ny æra for Skoda

Salgssjef Tor Erik Røed

Så er det motorvalget, og her er det så mange alternativer at man nesten kan gå/kjøre seg vill underveis. La oss ta bensinmotorene først. Minste utgave er en 1,4 liter TSI på 125 hk, deretter følger en 1,4 TSI på 150 hk, en 1,8 TSI på 180 hk, en TSI på 220 hk og helt på toppen en 2,0 TSI på hele 280 hk.

Den siste er verd å dvele litt med. Fra null til hundre går det unna på 5,8 sekunder, og kjappere bil enn det er det ikke mange som trenger.

Diesel

Mange nordmenn tviholder på diesel, og da kan man velge mellom en 1,6 TDI på 120 hk, en 2,0 TDI på 150 hk og 190-hesteren som også er en 2,0 TDI. Den satt i bilen vi prøvde og var mer enn sprek nok. Mange vil nok velge denne motoren når de skal bestemme seg for motoralternativ.

Nye Skoda Superb har fått mye ros for utvendig design etter lanseringen. Her Combi-utgaven. Om en måned kommer stasjonsvognen. Foto: Tor Mjaaland

Og for all del, de aller fleste motorutgavene kan man få også med automatkasse.

Med paraply

Etter en heller dårlig sørlandssommer, der paraplyene har vært ok å ha i nærheten, er det ikke dumt å velge Skoda Superb.

— Det er bare Superb og Rolls Royce Phantom som er utstyrt med paraplyer i fordørene, sier en smilende salgssjef Tor Erik Røed hos G-Bil.

Nå er neppe paraplyene Røeds viktigste salgsargument, til det mener han å ha så mye på lager av godbiter at Superb-salget kommer til å øke betraktelig.

— Nå gir vi premiumfølelse til folket, sier salgssjefen som har solgt 20 biler før kundene har fått se nye Superb i forretningen.