De har grunn til å smile bredt, daglig leder hos G-Bil, Kenneth Abrahamsen (t.v.) og salgssjef Tor Erik Røed der de stikker hodene velvillig opp gjennom taket på den nye Octavia Scout. Skoda har nemlig etablert seg som en av bestselgerne i Kristiansand.
Skoda har nemlig etablert seg som en av bestselgerne i Kristiansand.
Skoda Octavia Scout innvendig.
Skoda Octavia Scout bakfra.

— Før var det fornuft og økonomi som styrte folk mot Skoda-kjøp. Nå er det også følelser for en bil der du får premiumopplevelse bak rattet, sier to svært oppglødde Skoda-selgere, daglig leder hos G-Bil, Kenneth Abrahamsen og salgssjef Tor Erik Røed.

De stikker hodet opp av soltaket på den nye Octavia Scout som kommer på markedet i disse dager. En tøffere såkalt off road-versjon av nye Octavia som har solgt stort i Norge siden den ble lansert i fjor. Vel vitende om at den vil bidra til ytterligere fart på Skoda-salget i Kristiansand. Allerede før bilen er kommet i forretningen har de solgt sju nye Scout.

På andreplass

For mens Skoda har hatt en markedsandel i Norge hittil i år på 5,1 prosent av bilsalget, så er markedsandelen i Kristiansand hele 8,3 prosent. De to siste månedene har Skoda vært bilmerket som har vært nest mest solgt, bare slått av Volkswagen.

— Det har aldri skjedd før, sier Kenneth Abrahamsen og ser tilbake til 2005 da det ble solgt 99 Skodaer i Kristiansand. I fjor passerte de 400!

I tet på 4X4

— Skoda Octavia er mest solgte bil med firehjulsdrift i Kristiansand hittil i år. Så langt i år har vi solgt 80 slike, nummer to ligger nesten 20 bak, sier salgssjefen, som påstår at han smiler hver eneste dag på vei hjem fra jobben.

— Vi har det utrolig gøy på jobb, elsker å konkurrere og vinne nye kunder til oss, legger han til.

Mens daglig leder, med lang erfaring fra idretten som internasjonal håndballdommer, slår fast at konkurranse om kundenes tilfredshet er minst like viktig som å vinne markedsandeler.

— Vi har ekstremt fokus på kundetilfredshet, følger opp, evaluerer og bruker tilbakemeldingene aktivt for å bli enda bedre, sier Abrahamsen som sammen med gode kolleger har blitt kåret til årets Skoda-forhandler i Norge to år på rad.

Storselger

En av forklaringene på storsalget er mottakelsen nye Octavia fikk, ikke minst fra en samlet motorpresse som roste bilen nærmest til skyene. Og den romslige bilen med et gedigent bagasjerom der mange velger utgaven med firehjulstrekk, har vært Skodas storselger i lang tid.

— Men det interessante nå er at våre mange andre modeller også selger svært bra, både store Superb, nye Rapid og Fabia har solgt veldig bra. Sistnevnte kommer forresten i ny versjon i høst, supplerer Røed som sammen med sjefen bedyrer at de ikke savner en elbil i sortimentet.- Vi har elbiler i konsernet blant annet gjennom Volkswagens modeller. Og Skoda kommer helt sikkert med hybridløsninger når tiden er inne for det, sier de to og minner om at 15 prosent av bilsalget i Kristiansand er elbiler. - Vi trives godt med å konkurrere om de resterende 85 prosentene og ta markedsandeler der, sier de to.

Vitsene?

— Men hva med de gamle og gode Skoda-vitsene?

— De er byttet ut med at kundene i stedet smiler bredt fordi de er så fornøyde med bilene de kjøper hos oss, svarer daglig leder kjapt. Og mener dermed å ha slått fast at Skoda-humøret både hos selgere og kunder fortsatt er på topp.

Litt suv og mye stasjonsvogn

— Her får du kombinasjonen av en romlig stasjonsvogn og en tøff firehjulsdrevet suv.

Det slår salgssjefen hos G-Bil fast når han viser fram nye Skoda Octavia Scout.

Litt høyere, en solid del tøffere vil mange si og med motorer på fra 150 til 184 hestekrefter, er Scout «tøffing-» eller off road-versjonen av Skoda Octavia. Med 31 millimeter høyere bakkeklaring, forsterket bunnplate, sorte støtfangere og et forbruk på 0,51 liter på mila, tror salgssjef Tor Erik Røed at salget av Scout vil løfte seg betraktelig i tiden fremover. En av de aller første bilene som kom til Norge fikk G-Bil i Sørlandsparken, og før bilen kom til butikken var sju stykker solgt.

En Scout med 150 hk diesel koster fra 375.000 kroner, men Røed regner med at det er 184 hk-versjonen med automatgir som blir bestselgeren. En 180 hk bensin er også tilgjengelig.

Og allerede på billigste utgave får du ekstrautstyr som city safe nødbrems som stanser bilen i bytrafikk om du ikke selv er våken og bremser.

— Med denne konkurrerer vi virkelig med premiummerkene om bilkjøpernes gunst, slår en optimistisk salgssjef fast.